COMPARATIVE LEGAL ANALYSIS OF THE FUNDAMENTALS OF LEGISLATION ON EDUCATION IN RUSSIA, KAZAKHSTAN AND TAJIKISTAN

COMPARATIVE LEGAL ANALYSIS OF THE FUNDAMENTALS OF LEGISLATION ON EDUCATION IN RUSSIA, KAZAKHSTAN AND TAJIKISTAN

№ 4 (179) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-4-179-34-37

Pages 34-37

YASYREVA Elena Alexandrovna
bachelor of the National Research university “Higher school of Economics”

COMPARATIVE LEGAL ANALYSIS OF THE FUNDAMENTALS OF LEGISLATION ON EDUCATION IN RUSSIA, KAZAKHSTAN AND TAJIKISTAN

The article is a detailed study of the legislative foundations of the education system in three countries: Kazakhstan, Tajikistan and the Russian Federation. The author analyzes the laws on education of each country, taking into account national legal systems, and highlights the main differences and similarities in the legal foundations of the right to education, the structure of the educational system and the role of the state and society in the field of education. In addition, the article discusses possible problems related to the implementation of the national legal system in the field of education, and presents ways to solve them. Particular attention is paid to problems such as inequality of access to quality education, lack of personnel in education, financing and organization of educational processes. The general purpose of the article is to help readers better understand the legislative framework of education in each of the three countries and to offer recommendations for improving national education systems. The research can be useful for scientists engaged in comparative analysis of legal systems in the field of education, as well as for practitioners working in the field of development and implementation of educational programs in accordance with local legislation.

Keywords: comparative legal analysis, legislation, education, Russian Federation, Republic of Kazakhstan, Republic of Tajikistan.


№ 4 (179) 2023

Страницы 34-37

ЯСЫРЕВА Елена Александровна
бакалавр Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики»

СРАВНИТЕЛЬНО-ПРАВОВОЙ АНАЛИЗ ОСНОВ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА ОБ ОБРАЗОВАНИИ РОССИИ, КАЗАХСТАНА И ТАДЖИКИСТАНА

Статья представляет собой детальное исследование законодательных основ системы образования в трех странах: Казахстане, Таджикистане и Российской Федерации. Автор проводит анализ законов об образовании каждой страны, учитывая национальные правовые системы, и выделяет основные различия и сходства в правовых основах права на образование, структуре образовательной системы и роли государства и общества в сфере образования. Кроме того, в статье рассмотрены возможные проблемы, связанные с реализацией национальной правовой системы в области образования, и представлены способы их решения. особое внимание уделяется проблемам, таким как неравенство доступа к качественному образованию, нехватка кадров в образовании, финансирование и организация образовательных процессов. общая цель статьи – помочь читателям лучше понять законодательную базу образования в каждой из трех стран и предложить рекомендации для улучшения национальных систем образования. Исследование может быть полезным для ученых, занимающихся сравнительным анализом правовых систем в области образования, а также для практиков, работающих в сфере разработки и реализации образовательных программ в соответствии с местным законодательством.

Ключевые слова: сравнительно-правовой анализ, законодательство, образование, Российская Федерация, Республика Казахстан, Республика Таджикистан.

 286 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ