CREATION OF AN AUDIOVISUAL WORK COMMISSIONED BY GOSTELERADIO OF THE USSR AS A MANIFESTATION OF PUBLIC-LAW PRINCIPLES IN THE MANAGEMENT OF RIGHTS TO THE RESULTS OF INTELLECTUAL ACTIVITY: PROBLEMS OF DEFINING DEFINITION

CREATION OF AN AUDIOVISUAL WORK COMMISSIONED BY GOSTELERADIO OF THE USSR AS A MANIFESTATION OF PUBLIC-LAW PRINCIPLES IN THE MANAGEMENT OF RIGHTS TO THE RESULTS OF INTELLECTUAL ACTIVITY: PROBLEMS OF DEFINING DEFINITION

№ 8 (183) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-8-183-196-199

Pages 196-199

KHLAPOTIN Vladislav Yurjevich
postgraduate student of Private law disciplines sub-faculty of the Institute of Legislation and Comparative Law under the Government of the Russian Federation

CREATION OF AN AUDIOVISUAL WORK COMMISSIONED BY GOSTELERADIO OF THE USSR AS A MANIFESTATION OF PUBLIC-LAW PRINCIPLES IN THE MANAGEMENT OF RIGHTS TO THE RESULTS OF INTELLECTUAL ACTIVITY: PROBLEMS OF DEFINING DEFINITION

At present, one of the main priority directions of the state policy in the field of culture is, among other things, the development of domestic cinematography. In this regard, the study of the legal basis and nature of the phenomenon of the «state commission » for the creation of audiovisual works that existed in the USSR, rather than the historical, is of particular relevance. After all, the system of state support for the production of films, which was formed in the Soviet period and successfully functioned, is a unique example of the manifestation of public-law principles in the management of rights to the results of intellectual activity. The author believes that in the current legislation it is necessary not only to formulate the definition of a TV film created by commission of the Gosteleradio of the USSR, but also to specify its individually defined characteristics. In the author’s opinion, an audiovisual work (TV film), created by commission of the Gosteleradio of the USSR, is an audiovisual work produced on the basis of money, the source of financial support of which are funds from the USSR state budget, intended for demonstration on television and possessing such individually defined characteristics as: title, film genre, number of episodes, time of demonstration, media, sound, format, color, director, scriptwriter, composer.

Keywords: intellectual property, intellectual property management, audiovisual work, USSR, Gosteleradio of the USSR, film.


№ 8 (183) 2023

Страницы 196-199

ХЛАПОТИН Владислав Юрьевич
аспирант кафедры частноправовых дисциплин Института законодательства и сравнительного правоведения при Правительстве Российской Федерации

СОЗДАНИЕ АУДИОВИЗУАЛЬНОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ ПО ЗАКАЗУ ГОСТЕЛЕРАДИО СССР КАК ПРОЯВЛЕНИЕ ПУБЛИЧНО-ПРАВОВЫХ НАЧАЛ В УПРАВЛЕНИИ ПРАВАМИ НА РЕЗУЛЬТАТЫ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: ПРОБЛЕМЫ ОПРЕДЕЛЕНИЯ ДЕФИНИЦИИ

В настоящее время одним из основных приоритетных направлений государственной политики в области культуры является, в том числе, развитие отечественного кинематографа. В этой связи, особенную актуальность приобретает изучение не сколько исторической, сколько правовой основы и природы феномена «государственного заказа» на создание аудиовизуальных произведений, существовавшего в СССР. Ведь именно сформированная в советский период и успешно функционировавшая система государственной поддержки по производству фильмов является уникальным примером проявления публично-правовых начал в управлении правами на результаты интеллектуальной деятельности. Автор полагает, что в действующем законодательстве необходимо не только сформулировать дефиницию созданного по заказу Гостелерадио СССР телефильма, но также и указать его индивидуально-определенные характеристики. По мнению автора, аудиовизуальное произведение (телефильм), созданное по заказу Гостелерадио СССР, представляет собой произведенное на основании денежных средств, источником финансового обеспечения которых являются средства из государственного бюджета СССР, аудиовизуальное произведение, предназначенное для демонстрации по телевидению и обладающее такими индивидуально-определенными характеристиками как: название, жанр фильма, количество серий, время демонстрирования, носитель, звук, формат, цвет, режиссер, автор сценария, композитор.

Ключевые слова: интеллектуальная собственность, управление интеллектуальной собственностью, аудиовизуальное произведение, СССР, Гостелерадио СССР, фильм.

 135 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ