CRITICAL ISSUES IN THE DRAFTING OF CONTRACTUAL PROVISIONS OF PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF ROAD INFRASTRUCTURE DEVELOPMENT

CRITICAL ISSUES IN THE DRAFTING OF CONTRACTUAL PROVISIONS OF PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF ROAD INFRASTRUCTURE DEVELOPMENT

№ 5 (168) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-5-168-39-42

Pages 39-42

BUTAKOVA Nadezhda Aleksandrovna
Ph.D. in Law, associate professor, Head of State and international law sub-faculty of the St. Petersburg State Marine Technical University

EVGRAFOVA Irina Vladimirovna
Ph.D. in pedagogical science, associate professor, Dean of the Faculty of Natural Science and Humanities Education of the St. Petersburg State Marine Technical University

CRITICAL ISSUES IN THE DRAFTING OF CONTRACTUAL PROVISIONS OF PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF ROAD INFRASTRUCTURE DEVELOPMENT

The increasing use of Public Private Partnerships (PPP) arrangements in the provision of transport infrastructure seems to be a trend all over the world with a very particular incidence in the world, including Russia. The arguments supporting these public decisions are several and their validity varies with the different realities where these instruments are applied. The article highlights the most important issues related to the development and implementation of PPP in the transport sector, and provides a summary of the principles underlying the structure of contractual relations.
The article deals with the problems of planning and pricing of toll roads. The purpose of the article is to identify risks when concluding PPP contracts for the construction / reconstruction of highways. Based on the cost-benefit analysis methodology, which is used in the world practice of investment design to assess the contribution to achieving the goals of socio-economic development, the analysis of the principles of charging and pricing of toll roads is carried out. The main mistakes in making investment decisions when concluding a PPP contract are revealed. The systemic contradictions between the current decision-making scheme and the need to coordinate the heterogeneous interests of the public and private sector are revealed.

Keywords: public-private partnerships, transport infrastructure, contractual relations, infrastructure pricing.


№ 5 (168) 2022

Страницы 39-42

БУТАКОВА Надежда Александровна
доктор юридических наук, доцент, заведующий кафедрой государственного и международного права Санкт-Петербургского государственного морского технического университета

ЕВГРАФОВА Ирина Владимировна
кандидат педагогических наук, доцент, декан факультета естественнонаучного и гуманитарного образования Санкт-Петербургского государственного морского технического университета

ПРОБЛЕМЫ РАЗРАБОТКИ ДОГОВОРНЫХ ПОЛОЖЕНИЙ ГОСУДАРСТВЕННО- ЧАСТНОГО ПАРТНЕРСТВА В СФЕРЕ РАЗВИТИЯ АВТОДОРОЖНОЙ ИНФРАСТРУКТУРЫ

Растущее использование механизмов государственно-частного партнерства (ГЧП) при создании транспортной инфраструктуры, по-видимому, является тенденцией во всем мире, в том числе и в России. Аргументов в поддержку таких публичных решений несколько, и их обоснованность варьируется в зависимости от различных реалий, в которых применяются эти инструменты. В статье освещаются важнейшие вопросы, связанные с разработкой и внедрением государственно-частного партнерства в транспортном секторе, и дается краткое изложение принципов, лежащих в основе структуры договорных отношений.
В статье рассматриваются проблемы планирования и ценообразования проезда по платным автодорогам. Целью статьи является выявление рисков при заключении договоров ГЧП на строительство/реконструкцию автодорог. На основе методики анализа затрат-выгод, которая используется в мировой практике инвестиционного проектирования для оценки вклада в достижение целей социально-экономического развития, проведен анализ принципов тарификации и ценообразования проезда по платным автодорогам. Вскрыты основные ошибки в принятии инвестиционных решений при заключении договора ГЧП. Выявлены системные противоречия между сложившейся схемой принятия решений и необходимостью согласования разнородных интересов государственного и частного сектора.

Ключевые слова: государственно-частное партнерство, транспортная инфраструктура, договорные отношения, ценообразование на инфраструктуру

 250 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ