FORMS OF PROTECTION OF VIOLATED CONSUMER RIGHTS
№ 1 (188) 2024
DOI 10.46320/2073-4506-2023-1-188-208-212
Pages 208-212
KHAVZIEV Adel Ayratovich
postgraduate student of Civil and business law sub-faculty of the University of Management “TISBI”, Kazan
FORMS OF PROTECTION OF VIOLATED CONSUMER RIGHTS
The relevance of the chosen topic lies in the fact that consumer protection is an integral need of modern society. Forms of protection of violated consumer rights are a procedure or type of legal activity to protect consumer rights in situations where the consumer independently tries to suppress his violated rights through oral and (or) written claims, by contacting regulatory authorities and (or) the court, and also on the website of the consumer rights protection portal. The author examines social relations associated with jurisdictional (judicial and administrative procedures) and non-jurisdictional (self-defense) forms of consumer protection. In this regard, the problems arising with the need to create legal mechanisms for the self-defense of a citizen-consumer as an economically weaker party are analyzed. The purpose of the study is to identify forms of consumer protection used in practice; their classification. On the topic of the research, analytical and systematic methods were applied in the study of regulatory legal acts in the field of consumer rights protection, as well as court cases published on official websites: GARANT.RU, courts of general jurisdiction, files of arbitration cases. Comparative legal methods were used to assess the availability of necessary information for consumers when assessing the official websites of authorities of the Republic of Tatarstan, the Republic of Bashkortostan and the city of Moscow. Law enforcement practice has made it possible to determine the classification of applied forms of consumer protection. The non-jurisdictional form includes 3 mechanisms for protecting consumer rights – filing an oral complaint, filing a written complaint, or accessing the website of the consumer rights protection portal. The jurisdictional form includes 2 mechanisms for protecting consumer rights – appealing to regulatory authorities and going to court.
Keywords: consumers, violation of consumer rights, protection of consumer rights, forms of consumer protection, procedures for protecting consumer rights, seller, buyer, consumer Internet portal.
№ 1 (188) 2024
Страницы 208-212
ХАВЗИЕВ Адель Айратович
аспирант кафедры гражданского и предпринимательского права Университета управления «ТИСБИ», г. Казань
ФОРМЫ ЗАЩИТЫ НАРУШЕННЫХ ПРАВ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ
Актуальность выбранной темы заключается в том, что защита прав потребителей является неотъемлемой потребностью современного общества. Формы защиты нарушенных прав потребителей – это порядок или разновидность юридической деятельности по защите прав потребителей в ситуациях, когда потребитель самостоятельно пытается пресечь нарушенные свои права с помощью устной и (или) письменной претензий, путем обращения в контролирующие органы и (или) в суд, а также на сайт портала по защите прав потребителя. Автор рассматривает общественные отношения, связанные с юрисдикционной (судебный и административный порядок) и неюрисдикционной (самозащита) формами защиты прав потребителей. В этой связи анализируются проблемы, возникающие с необходимостью создания правовых механизмов при самозащите гражданина – потребителя как экономически более слабой стороны. Цель исследования – выявление форм защиты прав потребителей, применяемых на практике; их классификация. По теме исследования применены аналитический и системный методы при изучении нормативных правовых актов в области защиты прав потребителей, а также судебных дел, опубликованных на официальных сайтах: ГАРАНТ.РУ, судов общей юрисдикции, картотеки арбитражных дел. На предмет наличия необходимой информации для потребителей применены сравнительно-правовые методы при оценке официальных сайтов органов власти Республики Татарстан, Республики Башкортостан и города Москвы. Правоприменительная практика позволила определить классификацию применяемых форм защиты прав потребителей. К неюрисдикционной форме можно отнести 3 механизма защиты прав потребителей – заявление устной претензии, подача письменной претензии, обращение на сайт портала по защите прав потребителя. К юрисдикционной форме можно отнести 2 механизма защиты прав потребителей – обращение в контролирующие органы и обращение в суд.
Ключевые слова: потребители, нарушение прав потребителей, защита прав потребителей, формы защиты прав потребителей, процедуры защиты прав потребителей, продавец, покупатель, интернет-портал потребителей.
152 ВСЕГО, 3 СЕГОДНЯ