INTERNATIONAL AGREEMENTS REGULATING THE ORGANIZATION OF ELECTRONIC COMMERCE THROUGH MARKETPLACES

INTERNATIONAL AGREEMENTS REGULATING THE ORGANIZATION OF ELECTRONIC COMMERCE THROUGH MARKETPLACES

№ 3 (190) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-3-190-47-49

Pages 47-49

NIKITINA Angelika Alexandrovna
Ph.D. in economical sciences, associate professor of International and integration law sub-faculty of the Institute of Law of the Ufa University of Science and Technology

INTERNATIONAL AGREEMENTS REGULATING THE ORGANIZATION OF ELECTRONIC COMMERCE THROUGH MARKETPLACES

Against the background of its exponential growth in both quantity and volume of turnover, the development of marketplaces has become a key element of e-commerce, which differs significantly from traditional trade in terms of implementation methods. The widespread development of the Internet and the computerization of society creates new threats and challenges that generate new forms of economic impact between States. This necessitates the legislative consolidation of the rights and obligations of subjects of information legal relations in the e-commerce market. In this article, the author examined what marketplaces are and how their legal regulation is regulated in the international space. In addition, the author presented practical examples of legal regulation of e-commerce in Russia and China in the context of the dynamics of digitalization of trade.

Keywords: legal status of e-commerce, digitalization of trade, export activities, marketplaces, development prospects, international law, effectiveness


№ 3 (190) 2024

Страницы 47-49

НИКИТИНА Анжелика Александровна
кандидат экономических наук, доцент кафедры международного и интеграционного права Института права Уфимского университета науки и технологий

МЕЖДУНАРОДНЫЕ СОГЛАШЕНИЯ, РЕГУЛИРУЮЩИЕ ОРГАНИЗАЦИЮ ЭЛЕКТРОННОЙ ТОРГОВЛИ ЧЕРЕЗ МАРКЕТПЛЕЙСЫ

На фоне своего экспоненциального роста как в количестве, так и в объёмах товарооборота, развитие маркетплейсов стало ключевым элементом электронной коммерции, которая по способам реализации значительно отличается от традиционной торговли. Повсеместное развитие интернета и компьютеризация общества создаёт новые угрозы и вызовы, которые порождают новые формы экономического воздействия между государствами. Это вызывает необходимость законодательного закрепления прав и обязанностей субъектов информационных правоотношений на рынке электронной коммерции. В данной статье автор рассмотрел, что такое маркетплейсы и как регулируется их законодательное регулирование на международном пространстве. Кроме того, автор представил практические примеры правового регулирования электронной коммерции в России и Китае контексте динамики цифровизации международной торговли.

Ключевые слова: правовой статус электронной коммерции, цифровизация торговли, экспортная деятельность, маркетплейсы, перспективы развития, международное право, эффективность.

 207 ВСЕГО,  3 СЕГОДНЯ