EVOLUTION OF THE LIABILITY REGIME OF THE SEA CARRIER OF CARGO IN INTERNATIONAL LAW

EVOLUTION OF THE LIABILITY REGIME OF THE SEA CARRIER OF CARGO IN INTERNATIONAL LAW

№ 12 (199) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-12-199-79-84

Pages 79-84

PISKUNOV Kirill Vitaljevich
postgraduate student, Institute of International Transport Management, St. Petersburg

EVOLUTION OF THE LIABILITY REGIME OF THE SEA CARRIER OF CARGO IN INTERNATIONAL LAW

The liability of the carrier in international sea transportation for damage, breakage or delay in delivery of the transported cargo is a key issue in sea transportation, especially from the point of view of international maritime law. The article examines the provisions of Roman law, the trade customs of medieval port cities, and conducts a comparative study of various international rules regarding the liability of the carrier in international contracts of carriage by sea that exist today. It is noted that the Hague-Visby Rules have been criticized by shippers for decades, as they were considered unbalanced and too favorable to the carrier. However, the Hamburg and Rotterdam Rules, which tighten the liability regime, were not accepted by the international community, which allows us to conclude that there is active opposition to tightening the liability regime for carriers.

Keywords: sea transport, carrier liability, Hague-Visby Rules, Rotterdam Rules, Hamburg Rules.


№ 12 (199) 2024

Страницы 79-84

ПИСКУНОВ Кирилл Витальевич
аспирант, Институт международного транспортного менеджмента, г. Санкт-Петербург

ЭВОЛЮЦИЯ РЕЖИМА ОТВЕТСТВЕННОСТИ МОРСКОГО ПЕРЕВОЗЧИКА ГРУЗОВ В МЕЖДУНАРОДНОМ ПРАВЕ

Ответственность перевозчика при международных морских перевозках за ущерб, поломки или задержки в доставке перевозимого груза является ключевым вопросом при морских перевозках, особенно с точки зрения международного морского права. В статье рассматриваются положения римского права, торговые обычаи средневековых городов-портов, проводится сравнительное исследование различных международных правил, касающихся ответственности перевозчика в международных договорах морской перевозки, существующих в настоящее время. Отмечено, что Гаагско-Висбийские правила на протяжении десятилетий подвергались критике со стороны грузоотправителей, поскольку считались несбалансированными и слишком выгодными для перевозчика. Однако ужесточающие режим ответственности Гамбургские и Роттердамские правила не были восприняты международным сообществом, что позволят сделать вывод о наличии активного противодействия ужесточению режима ответственности перевозчиков.

Ключевые слова: морские перевозки, ответственность перевозчика, Гаагско-Висбийские правила, Роттердамские правила, Гамбургские правила.

 32 ВСЕГО,  4 СЕГОДНЯ