EAST AND WEST: SELF-ASSERTION IN THE CULTURES OF «GAINING AND SAVING FACE» AND «REGARDLESS OF FACE»

EAST AND WEST: SELF-ASSERTION IN THE CULTURES OF «GAINING AND SAVING FACE» AND «REGARDLESS OF FACE»

№ 2 (201) 2025

DOI 10.46320/2073-4506-2025-2-201-541-546

Pages 541-546

KUGAI Alexander Ivanovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of State and municipal management sub-faculty, Northwestern Institute of Management, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian federation, St. Petersburg

EAST AND WEST: SELF-ASSERTION IN THE CULTURES OF «GAINING AND SAVING FACE» AND «REGARDLESS OF FACE»

Aim. To identify and substantiate the characteristics of the behavioral psychology of self-affirmation of the individual in the countries of East Asia.
Tasks. To identify and explain behavioral patterns that have a decisive influence on the socialization and self-affirmation of East Asians in comparison with those living in Western European and American cultures.
Methods. Methods of cultural, systemic, structural-functional, comparative and typological analysis.
Results. 1. The differences between the East and the West are in the forms of ensuring dignity and self-affirmation of the individual. The inhabitants of the East Asian countries assert themselves in the culture of “Gaining and Saving Face” (GSF), the peoples of the countries of Western Europe and North America assert themselves in the culture of “Regardless of Face.” (“RF”). 2. Four key factors – modesty, privacy, focus on prevention and harmony – highlight the main determinants of self-determination and regulation of the individual in the culture of GSF. 3. The search for a reasonable balance between the socio-cultural and political-legal foundations of social existence is the main issue of modern political science and practice. Apparently, such a balance has been found in the countries of East and Southeast Asia. This is evidenced by the preservation of national identity, thanks to the self-affirmation of citizens in the culture of GSF, and, built on the culture of RF, the irreconcilable fight against corruption in the PRC, Japan, Singapore, Malaysia, Indonesia, Thailand.
Conclusions. 1. Comparing the self-affirmation of the individual in the culture of GSF and RF. on the scales of “soft” power, the power that acts by default, greater viability and efficiency are demonstrated by countries whose population asserts itself in the culture of GSF, while relying on the culture of RF, the idea and principles of the rule of law and equality before the law formed by it. The synthetic power of the cultures of GSF and RF is currently expressed in the significant superiority of the states of East and Southeast Asia in the rates of economic development over the countries of the European Union and the USA. 2. Russia’s vitality lies in its Asian and European roots, combining the cultures of “Gaining and Saving Face” and “Regardless of Faces”. The integrated energy of self-affirmation of Russian citizens produced by the cultures of GSF and RF: a) ensures GDP growth in the context of unprecedented external restrictions, b) forms the foundation for the diversity and national unity of the peoples of Russia, c) indicates the strength of spirit and heroism of our soldiers during the SVO. The faces of Russia’s heroes become living role models. Heroes are not born – they are made.

Keywords: West, East, Russia, dignity, self-affirmation, culture of “Gaining and Saving Face”, culture of “Regardless of Faces”, humility, privacy, prevention, harmony, rule of law, equality before the law.


№ 2 (201) 2025

Страницы 541-546

КУГАЙ Александр Иванович
доктор философских наук, профессор кафедры государственного и муниципального управления, Северо-Западный институт управления, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, г. Санкт-Петербург

ВОСТОК И ЗАПАД: САМОУТВЕРЖДЕНИЕ ЛИЧНОСТИ В КУЛЬТУРАХ «ОБРЕТЕНИЯ И СОХРАНЕНИЯ ЛИЦА» И «НЕВЗИРАЯ НА ЛИЦА»

Цель – определить и обосновать особенности поведенческой психологии самоутверждения личности в станах Восточной Азии.
Задачи. Выявить и объяснить поведенческие модели, оказывающие решающее влияние на социализацию и самоутверждение жителей Восточной Азии в сравнении с жителями, проживающими в культурах Западной Европы и США.
Методология. Методы культурологического, системного, структурно-функционального, сравнительного и типологического анализа.
Результаты. 1. Различия между Востоком и Западом – в формах обеспечения достоинства и самоутверждения личности. Жители стран Восточной Азии самоутверждаются в культуре «Обретения и сохранения лица» («ОиСЛ»), народы стран Западной Европы и Северной Америки самоутверждаются в культуре «Невзирая на лица». («НнаЛ») 2. Четыре ключевых фактора – скромность, приватность, ориентация на предупреждение и гармония – высвечивают основные детерминанты самоопределения и регуляции индивида в культуре «ОиСЛ». 3. Поиск разумного баланса между социокультурными и политико-правовыми основаниями общественного бытия является основным вопросом современной политической науки и практики. Судя по всему, в странах Восточной и Юго-Восточной Азии такой баланс был найден. О чем свидетельствует сохранение национальной идентичности, благодаря самоутверждению граждан в культуре «ОиСЛ», и, построенная на культуре «НнаЛ», непримиримая борьба с коррупцией в КНР, Японии, Сингапуре, Малайзии, Индонезии, Таиланде.
Вывод. 1. Сравнивая самоутверждение личности в культуре «ОиСЛ» и «НнаЛ». на весах «мягкой» силы, силы – действующей по умолчанию, большую жизнеспособность и эффективность демонстрирует страны, население которых самоутверждается в культуре «ОиСЛ», при этом опирающиеся на культуру «НнаЛ», формируемых ею идею и принципы верховенства закона и равенства перед законом. Синтетическая сила культур «ОиСЛ» и «НнаЛ» в настоящее время выражается в превосходстве государств Восточной и Юго-Восточной Азии в темпах экономического развития над странами Евросоюза и США. 2. Жизнеспособность России в ее азиатских и европейских корнях, сочетающих культуры «Обретения и сохранения лица» и «Невзирая на лица». Производимая культурами «ОиСЛ» и «НнаЛ» интегрированная энергия самоутверждения российских граждан: а) обеспечивает рост ВВП в условиях беспрецедентных внешних ограничений, б) образует фундамент многообразия и национального единства народов России, в) индуцирует силу духа и героизм наших воинов в ходе СВО. Лица героев России становятся живыми образцами для подражания. Героями не рождаются – героями становятся.

Ключевые слова: Запад, Восток, Россия, достоинство, самоутверждение, культура «Обретения и сохранения лица», культура «Невзирая на лица», смирение, приватность, предупреждение, гармония, верховенство закона, равенство перед законом.

 47 ВСЕГО,  10 СЕГОДНЯ