HISTORIOSOPHICAL REPRESENTATIONS IN THE LAURENTIAN CHRONICLE

HISTORIOSOPHICAL REPRESENTATIONS IN THE LAURENTIAN CHRONICLE

№ 7 (170) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-7-170-500-501

Pages 500-501

KRASNOPEROV Denis Viktorovich 
priest Dionysius Krasnoperov, Moscow Theological Academy

HISTORIOSOPHICAL REPRESENTATIONS IN THE LAURENTIAN CHRONICLE

The article deals with the phenomenon of the historiosophical consciousness of the Russian scribe of the XIV century on the example of the Laurentian Chronicle. A special place is given to the analysis of the influence of the Orthodox tradition on the perception of the place of Russia in the sacred and world history by the Russian medieval thinker. Thus, the Laurentian Codex contains not just a chronological account of events, but an original interpretation of ancient Russian history. The poetics of the vault is distinguished by the monumentalism characteristic of the Christian linear dynamism of history, which consists in the movement from the creation of the world to the eschaton. At the same time, from the point of view of the authors, familiarization with the main events and dates of the history of Russia eschatologically meant simultaneous familiarization with the Sacred Biblical history.

Keywords: historiosophy, Laurentian chronicle, Dionysius of Suzdal, philosophy of history, church history.


№ 7 (170) 2022

Страницы 500-501

КРАСНОПЕРОВ Денис Викторович 
иерей Дионисий Красноперов, Московская Духовная академия

ИСТОРИОСОФСКИЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ В ЛАВРЕНТЬЕВСКОМ ЛЕТОПИСНОМ СВОДЕ

В статье рассматривается феномен историософского сознания русского книжника XIV века на примере Лаврентьевского летописного свода. Анализируется влияние православной традиции на восприятие русским средневековьем места Руси в священной и всемирной истории. Таким образом Лаврентьевский свод содержит не просто изложение событий в хронологическом порядке, но оригинальную интерпретацию древнерусской истории. Поэтика свода отличается монументализмом, характерным для христианского линейного динамизма истории, заключающегося в движении от сотворения мира к эсхатону. При этом, с точки зрения авторов, приобщение к главным событиям и датам истории Руси эсхатологически означало одновременное приобщение к Священной библейской истории.

Ключевые слова: историософия, философия истории, Лаврентьевская летопись, Дионисий Суздальский, история, история церкви.

 294 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ