FEATURES OF PATRIOTISM IN MODERN RUSSIA: ESSENCE, COMPARATIVE ANALYSIS, STATE AND PROBLEMS OF FORMATION

FEATURES OF PATRIOTISM IN MODERN RUSSIA: ESSENCE, COMPARATIVE ANALYSIS, STATE AND PROBLEMS OF FORMATION

№ 7 (182) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-7-182-506-509

Pages 506-509

SEMKINA Evgeniya Nikolaevna
Ph.D. in political sciences, associate professor of Legal and humanitarian disciplines sub-faculty of the Nevinnomyssk State Humanitarian and Technical Institute

BOGATYREVA Olga Vasiljevna
Ph.D. in pedagogical sciences, associate professor of History sub-faculty of the K. G. Razumovsky Moscow State University of Technology and Management

ZAYTSEV Nikolay Nikolaevich
Ph.D. in pedagogical sciences, senior lecturer of Humanitarian and social sciences sub-faculty of the General of the Army I. K. Yakovlev Novosibirsk Military Order of Zhukov Institute of the National Guard Troops of the Russian Federation

KONONOVA Svetlana Viktorovna
Ph.D. in pedagogical sciences, Dean of the Nevinnomyssk Medical Institute

FEATURES OF PATRIOTISM IN MODERN RUSSIA: ESSENCE, COMPARATIVE ANALYSIS, STATE AND PROBLEMS OF FORMATION

The article examines the essence and current state of the level of patriotism in Russia in the context of the latest socio-political challenges, threats and socio-cultural transformations. A comparative analysis of approaches and ways of forming patriotism in the leading powers: the USA, China and Russia was used. The state of the problems of the manifestation and formation of patriotism in modern Russian society can be comprehended and ways of solving them can be worked out only through a comprehensive analysis of the geopolitical, civilizational, sociocultural and educational space. The article provides a comparative analysis of the approaches and ways of forming patriotism in the leading powers: the USA, China and Russia. The actualization of the problem of patriotic education of youth is due to the increasingly complex contradictions both within Russia and in the international arena. A series of political and socio-cultural transformations and events led, on the one hand, to an increase in patriotic sentiments among the youth and a surge in manifestations of national identity, on the other hand, the Crimean scenario from the beginning of 2014, demilitarization and denazification in 2022 contradicts both the expectations and moods of the part elites in the form in which they exist until the resolution of these events. At present, the education system is assigned one of the main roles in the formation and education of patriotic youth who love their country and respect traditional family values.

Keywords: Russian society, denazification, demilitarization, worldview, national identity, patriotism, patriotic education, education.


№ 7 (182) 2023

Страницы 506-509

СЕМКИНА Евгения Николаевна
кандидат политических наук, доцент кафедры юридических и гуманитарных дисциплин Невинномысского государственного гуманитарно-технического института

БОГАТЫРЕВА Ольга Васильевна
кандидат педагогических наук, доцент кафедры истории Московского государственного университета технологий и управления имени К. Г. Разумовского

ЗАЙЦЕВ Николай Николаевич
кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры гуманитарных и социальных наук, Новосибирский военный ордена Жукова институт имени генерала армии И. К. Яковлева войск национальной гвардии Российской Федерации

КОНОНОВА Светлана Викторовна
кандидат педагогических наук, декан Невинномысского медицинского института

ОСОБЕННОСТИ ПАТРИОТИЗМА В СОВРЕМЕННОЙ РОССИИ: СУЩНОСТЬ, СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ, СОСТОЯНИЕ И ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ

В статье рассматривается сущность и современное состояние уровня патриотизма в России в контексте новейших социально-политических вызовов, угроз и социокультурных трансформаций. Использовался сравнительный анализ подходов и путей формирования патриотизма в ведущих державах: США, Китае и России. Состояние проблем проявления и формирования патриотизма в современном российском социуме возможно осмыслить и выработать пути их решения только через комплексный анализ геополитического, цивилизационного, социокультурного и образовательного пространства. В статье приведен сравнительный анализ подходов и путей формирования патриотизма в ведущих державах: США, Китае и России. Актуализация проблемы патриотического воспитания молодежи обусловлена усложняющимися противоречиями как внутри России, так и на международной арене. Череда политических и социокультурных трансформаций и событий привели, с одной стороны – к росту патриотических настроений в молодежной среде и всплеску проявлений национальной идентичности, с другой стороны – Крымский сценарий с начала 2014 года, демилитаризация и денацификация в 2022 году противоречит и ожиданиям, и настроениям части элит в том виде, в котором они существуют до момента разрешения указанных событий. В настоящее время системе образования отводится одна из главных ролей по формированию и воспитанию патриотически настроенной молодежи, любящей свою страну, уважающей традиционные семейные ценности.

Ключевые слова: российское общество, денацификация, демилитаризация, мировоззрение, национальная идентичность, патриотизм, патриотическое воспитание, образование.

 221 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ