HISTORY, METHODOLOGY AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF LEGAL SCIENCE
№ 6 (169) 2022
DOI 10.46320/2073-4506-2022-6-169-73-75
Pages 73-75
KAREV Dmitriy Aleksandrovich
Ph.D. in Law, associate professor of Theory of law and philosophy sub-faculty of the Samara State University of Economics
CHEREVICHENKO Tatyana Sergeevna
Ph.D. in Law, associate professor, associate professor of legal support of economic activity sub-faculty of the Samara State University of Economics
HISTORY, METHODOLOGY AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF LEGAL SCIENCE
The article reveals the relationship between legal science and education in the field of training future legal practitioners in order to ensure constitutional guarantees in the provision of qualified legal assistance. The problems inherent in legal science and education in the context of the educational process are presented. The basics of the transition from a knowledge-based learning model to a “competence- based approach” model are considered. The advantages and disadvantages of the currently used fixed approach to solving this issue are analyzed from the point of view of the need to strengthen statehood.
Keywords: professional competencies, training, educational process, learning model, competence approach, legal science, qualified legal assistance, dialectical-materialistic method, methodology, methods of cognition, legal research.
№ 6 (169) 2022
Страницы 73-75
КАРЕВ Дмитрий Александрович
кандидат юридических наук, доцент кафедры теории права и философии Самарского государственного экономического университета
ЕРЕВИЧЕНКО Татьяна Сергеевна
кандидат юридических наук, доцент кафедры правового обеспечения экономической деятельности Самарского государственного экономического университета
ИСТОРИЯ, МЕТОДОЛОГИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ ЮРИДИЧЕСКОЙ НАУКИ
В статье раскрывается взаимосвязь юридической науки и образования в сфере подготовки будущих юристов-практиков с тем, чтобы обеспечивались конституционные гарантии в сфере предоставления квалифицированной юридической помощи. Приводятся проблемы, свойственные юридической науке и образованию в контексте образовательного процесса. Рассматриваются основы перехода от модели обучения, ориентированной на знания, на модель «компетентностного подхода». Анализируются достоинства и недостатки используемого в настоящий момент закрепленного подхода к решению этого вопроса с точки зрения необходимости укрепления государственности.
Ключевые слова: профессиональные компетенции, обучение, образовательный процесс, модель обучения, компетентностный подход, юридическая наука, квалифицированная юридическая помощь, диалектико-материалистический метод, методология, методы познания, юридические исследования.
426 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ