LEGAL STATUS OF THE SHIP’S CAPTAIN AND SHIPOWNER IN THE OPERATION OF AUTONOMOUS VESSELS: SHORTCOMINGS OF LEGAL REGULATION

LEGAL STATUS OF THE SHIP’S CAPTAIN AND SHIPOWNER IN THE OPERATION OF AUTONOMOUS VESSELS: SHORTCOMINGS OF LEGAL REGULATION

№ 7 (194) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-7-194-39-41

Pages 39-41

CHIZHIKOVA Anna Vasiljevna
senior lecturer of Judicial procedure sub-faculty of the Admiral F. F. Ushakov State Maritime University, Novorossiysk

DIDENKO Yuliya Vladimirovna
student of the Admiral F. F. Ushakov State Maritime University, Novorossiysk

LEGAL STATUS OF THE SHIP’S CAPTAIN AND SHIPOWNER IN THE OPERATION OF AUTONOMOUS VESSELS: SHORTCOMINGS OF LEGAL REGULATION

The article analyses the legal regulation of autonomous vessel both at the international level and at the national level, specifically in the field of the legal status of the captain and shipowner in the operation of autonomous vessels. Introduction of the crewless vessel and its further development led to changes and additions in the legislation of the Russian Federation, as our country is the first to lead in this direction in the international arena. In order to establish a leading position in our country, experiments were initially conducted, and then the results were provided, which contributed to the development of both technical means and legal. The research of the mechanisms of autonomous vessel operation led to the approval of the qualification of this object: semi-autonomous and fully autonomous vessel. The main focus of the paper is on the offshore surface autonomous vessel, i.e. without crew on board, which is still visually moving towards the top of the maritime industry, but there are some problems in the practice. Based on their research and study of all materials, the authors have highlighted some legal gaps that have a significant weight in maritime safety and suggested solutions that will help to eliminate possible large-scale accidents.

Keywords: captain, shipowner, external captain and crew, semi-autonomous ship, crewless ship, legal regulation of BES operation, legal status of shipowner and captain, CDC, safety of navigation.


№ 7 (194) 2024

Страницы 39-41

ЧИЖИКОВА Анна Васильевна
старший преподаватель кафедры судопроизводства Государственного морского университет имени адмирала Ф. Ф. Ушакова, г. Новороссийск

ДИДЕНКО Юлия Владимировна
студент Государственного морского университет имени адмирала Ф. Ф. Ушакова, г. Новороссийск

ПРАВОВОЙ СТАТУС КАПИТАНА СУДНА И СУДОВЛАДЕЛЬЦА ПРИ ЭКСПЛУАТАЦИИ АВТОНОМНЫХ СУДОВ: НЕДОСТАТКИ ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ

В статье анализируется правовое регулирование автономного судна как на международном уровне, так и на национальном, а конкретно в области правового статуса капитана и судовладельца при эксплуатации автономных судов. Внедрение безэкипажного судна и его дальнейшее развитие привело к изменениям и дополнениям в законодательстве РФ, так как наша страна первая лидирует в данном направлении на международной арене. Для того, чтобы утвердить лидирующие положение в нашей стране изначально проводились эксперименты, а затем предоставлялись результаты, которые способствовали разработкам как технических средств, так и правовых. Исследования механизмов работы автономного судно привели к утверждению квалификации данного объекта: полуавтономное и полностью автономное судно. Основное внимание в работе акцентируется на морское надводное автономное судно, то есть без экипажа на борту, которое все еще визуально продвигается на вершину морской индустрии, но в практике есть некоторые проблемы. На основе проведенных исследований и изучения всех материалов, авторы выделили некоторые правовые пробелы, которые имеют существенный вес в безопасности мореплавания, и предложили пути их решения, которые поспособствуют устранению возможных масштабных происшествий.

Ключевые слова: капитан, судовладелец, внешний капитан и экипаж судна, полуавтономное судно, безэкипажное судно, правовое регулирование эксплуатации БЭС, правовой статус судовладельца и капитана, ЦДУ, безопасность судовождения.

 79 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ