NORMATIVE-LEGAL REGULATION OF TRANSBOUNDARY POLLUTION MONITORING IN THE RUSSIAN FEDERATION, THE REPUBLIC OF BELARUS AND THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN: COMPARATIVE LEGAL ANALYSIS
№ 1 (200) 2025
DOI 10.46320/2073-4506-2025-1-200-362-364
Pages 362-364
KODOLOVA Alena Vladimirovna
Ph.D. in Law, senior research, Saint-Petersburg Scientific Research Centre for Environmental Safety of the Russian Academy of Sciences
NORMATIVE-LEGAL REGULATION OF TRANSBOUNDARY POLLUTION MONITORING IN THE RUSSIAN FEDERATION, THE REPUBLIC OF BELARUS AND THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN: COMPARATIVE LEGAL ANALYSIS
The purpose of this article is to determine the completeness and sufficiency of legal and regulatory framework in the field of transboundary pollution monitoring in Russia, Belarus and Kazakhstan. The following conclusions were made based on the results of the study: regulatory legal acts of Russia and Belarus in the field of environmental monitoring do not take into account the specifics of transboundary pollution monitoring and have gaps and contradictions related to the regulation of the considered relations by different branches of legislation, the lack of a single normative act on the implementation of environmental monitoring. In the Republic of Kazakhstan, on the contrary, transboundary pollution monitoring is an independent area of environmental monitoring.
Keywords: transboundary pollution monitoring, environmental monitoring, CIS member states.
№ 1 (200) 2025
Страницы 362-364
КОДОЛОВА Алена Владимировна
кандидат юридических наук, старший научный сотрудник, Санкт-Петербургский научно-исследовательский центр экологической безопасности Российской академии наук
НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ МОНИТОРИНГА ТРАНСГРАНИЧНЫХ ЗАГРЯЗНЕНИЙ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ, РЕСПУБЛИКЕ БЕЛАРУСЬ И РЕСПУБЛИКЕ КАЗАХСТАН: СРАВНИТЕЛЬНО-ПРАВОВОЙ АНАЛИЗ
Цель настоящей статьи заключается в определении полноты и достаточности нормативно-правового регулирования в области мониторинга трансграничных загрязнений в России, Белоруссии и Казахстане. По результатам исследования были сделаны следующие выводы: нормативно-правовые акты России и Белоруссии в сфере мониторинга окружающей среды не учитывают специфику мониторинга трансграничных загрязнений и имеют пробелы и противоречия, связанные с урегулированностью рассматриваемых отношений различными отраслями законодательства, отсутствием единого нормативного акта об осуществлении экологического мониторинга. В Республике Казахстан, напротив, мониторинг трансграничных загрязнений является самостоятельным направлением экологического мониторинга.
Ключевые слова: мониторинг трансграничных загрязнений, экологический мониторинг, государства-участники СНГ.
18 ВСЕГО, 3 СЕГОДНЯ