PHILOSOPHICAL AND THEOLOGICAL ANALYSIS OF THE FOUNDATIONS OF RELIGIOUS ART (ON THE EXAMPLE OF THE CHRISTIAN TRADITION)
№ 5 (168) 2022
DOI 10.46320/2073-4506-2022-5-168-535-540
Pages 535-540
KHAMIDULIN Artem Maratovich
Ph.D.in philosophical sciences, Ph.D. in Theology, senior lecturer of Philosophy and theology of the Kozma Minin Nizhny Novgorod Pedagogical University, associate professor of Humanities and socio-economic disciplines sub-faculty of the Russian State University of Justice
PHILOSOPHICAL AND THEOLOGICAL ANALYSIS OF THE FOUNDATIONS OF RELIGIOUS ART (ON THE EXAMPLE OF THE CHRISTIAN TRADITION)
The article deals with the phenomenon of religious art, specifically confessional art, which has a cult significance. The subject of the research is Christian religious art. Classification options are proposed, according to which church art gravitates toward service or mixed arts. The specific features of religious art are noted, in which the epistemological and praxeological dimensions are distinguished. The categories of “aesthetic maximalism” and “aesthetic minimalism” are conceptualized, the theological validity of these positions is revealed. Christian art is considered through the problem of beauty as one of the criteria of truth. Criteria for the existence of artistic expressiveness in the religious tradition are singled out. The research methodology is based on the philosophical and theological analysis of culture. The novelty of the study lies in the consideration of the fundamental epistemological foundations of Christian religious art. Religious art is interpreted as expressing the idea of transcendental reality through the transformation of the surrounding reality (creative act). Traditional church criteria for the admissibility of aesthetic images (canons) are comprehended through the theory of knowledge. It is determined that the religious image of the spiritual reality forms a certain cultural and aesthetic style, which finds its material embodiment in the works of religious (ecclesiastical) art. The conclusion is made about the cognitive and practical basis of religious art, that the functional goal of religious art is to provide a person with the opportunity to experience the sacred through familiarization with the aesthetic object.
Keywords: religious art, church art, religious culture, confessional art, cult, epistemology, praxeology, philosophy, canon, apophaticism, mysticism, truth, practice.
№ 5 (168) 2022
Страницы 535-540
ХАМИДУЛИН Артем Маратович
кандидат философских наук, кандидат богословия, старший преподаватель кафедры философии и теологии Нижегородского государственного педагогического университета им. Козьмы Минина, доцент кафедры гуманитарных и социально-экономических дисциплин Российского государственного университета правосудия
ФИЛОСОФСКО-ТЕОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ОСНОВАНИЙ РЕЛИГИОЗНОГО ИСКУССТВА (НА ПРИМЕРЕ ХРИСТИАНСКОЙ ТРАДИЦИИ)
В статье рассматривается феномен религиозного искусства, конкретно конфессионального искусства, обладающего культовым значением. Предметом исследования является христианское религиозное искусство. Предлагаются варианты классификации, согласно которым церковное искусство тяготеет к служебным или смешанным искусствам. Отмечаются специфические особенности религиозного искусства, в котором выделяется гносеологическое и праксеологическое измерения. Концептуализируются категории «эстетический максимализм» и «эстетический минимализм», выявляется теологическая обоснованность этих позиций. Христианское искусство рассматривается через проблематику красоты как одного из критериев истины. Выделяются критерии бытования художественной выразительности в религиозной традиции. Методологией исследования основывается на философско-теологическом анализе культуры. Новизна исследования заключается в рассмотрении фундаментальных гносеологических оснований христианского религиозного искусства. Религиозное искусство трактуется как через преобразование окружающей реальности (творческий акт) выразить идею реальности трансцендентной. Традиционные церковные критерии допустимости эстетических образов (канон) осмысливаются через теорию познания. Определено, что религиозный образ духовной реальности формирует определенный культурно-эстетический стиль, который находит свое материальное воплощение в произведениях религиозного (церковного) искусства. Делается вывод о познавательно-практической основе религиозного искусства, о том, что функциональная цель религиозного искусства состоит в том, чтобы предоставить человеку возможность пережить опыт сакрального через приобщение к эстетическому объекту.
Ключевые слова: религиозное искусство, церковное искусство, религиозная культура, конфессионально искусство, культ, гносеология, праксеология, философия, канон, апофатика, мистика, истина, практика.
280 ВСЕГО, 3 СЕГОДНЯ