PLATO’S VIEWS ON THE MORAL IMPACT OF MUSICAL ART PER PERSON AND THE CONCEPT OF MUSIC EDUCATION

PLATO’S VIEWS ON THE MORAL IMPACT OF MUSICAL ART PER PERSON AND THE CONCEPT OF MUSIC EDUCATION

№ 10 (185) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-10-185-384-386

Pages 384-386

NAZAROVA Marina Grigorjevna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of Humanities and socio-economic disciplines sub-faculty of the Faculty of Law of the Vladimir Law Institute of the FPS of Russia

ABRAMOV Alexander Vyacheslavovich
Ph.D. in philosophical sciences, Head of Theology and biblical studies sub-faculty of the St. Feofanov Theological Seminary of Vladimir

PLATO’S VIEWS ON THE MORAL IMPACT OF MUSICAL ART PER PERSON AND THE CONCEPT OF MUSIC EDUCATION

The article analyzes Plato’s views on education, including musical education, in the context of his philosophical, pedagogical and ethical theory. Musical education and training was not perceived by Plato in isolation from the general pedagogical system, since he created a unified concept of education and upbringing of the individual, the foundation of which was paideia. The concept of “paideia” was interpreted in antiquity as raising children, education, culture, and humanism. For a speculative ascent to good and comprehension of truth, it is necessary to educate the human soul, to develop his inner (spiritual) vision, speculation, that is, it is necessary to cultivate the cognitive abilities of the mind. For this purpose, Plato developed a harmonious system of upbringing and education. Musical education in Plato’s theory is associated with the syncretic unity of music, poetry and dance (the combination of sound, word and movement). The relevance of Plato’s views is proven by the theories of aesthetic and ethical development of personality, integrated into the general modern system of pedagogy.

Keywords: paideia, education, idea of good, truth, musical education, moral education, musical art, syncretic action, catharsis.


№ 10 (185) 2023

Страницы 384-386

НАЗАРОВА Марина Григорьевна
кандидат философских наук, доцент кафедры гуманитарных и социально-экономических дисциплин юридического факультета Владимирского юридического института ФСИН России

АБРАМОВ Александр Вячеславович
кандидат философских наук, заведующий кафедрой богословия и библеистики Владимирской Свято-Феофановской духовной семинарии

ВЗГЛЯДЫ ПЛАТОНА О НРАВСТВЕННОМ ВОЗДЕЙСТВИИ МУЗЫКАЛЬНОГО ИСКУССТВА НА ЧЕЛОВЕКА И КОНЦЕПЦИЯ МУСИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ

В статье анализируются взгляды Платона о воспитании, в том числе мусическом, в контексте его философско-педагогической и этической теории. Музыкальное воспитание и обучение не воспринималось Платоном обособленно от общей педагогической системы, так как им была создана единая концепция образования и воспитания личности, фундаментом которой была пайдейя. Понятие «пайдейя» трактовалось в античности как воспитание детей, образование, культура, гуманизм. Для умозрительного восхождения ко благу и постижения истины необходимо воспитание души человека, развития его внутреннего (духовного) зрения, умозрения, то есть необходимо воспитание познавательных способностей разума. Для этого Платон разработал стройную систему воспитания и образования. Мусическое воспитание в теории Платона связано с синкретическим единством музыки, поэзии и танца (соединении звука, слова и движения). Актуальность воззрений Платона доказывают теории эстетического и этического развития личности, интегрированные в общую современную систему педагогики.

Ключевые слова: пайдейя, образование, идея блага, истина, мусическое воспитание, нравственное воспитание, музыкальное искусство, синкретическое действо, катарсис.

 210 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ