PROBLEMS AND LIMITATIONS OF EXISTING APPROACHES TO DIGITAL EDUCATION IN RUSSIA

PROBLEMS AND LIMITATIONS OF EXISTING APPROACHES TO DIGITAL EDUCATION IN RUSSIA

№ 4 (203) 2025

DOI 10.46320/2073-4506-2025-4-203-497-499

Pages 497-499

SKVORTSOV Sergey Andreevich
postgraduate student, Samara State University of Economics

PROBLEMS AND LIMITATIONS OF EXISTING APPROACHES TO DIGITAL EDUCATION IN RUSSIA

This article aims to analyze existing approaches to digital education in Russia, identify their weaknesses and limitations, and formulate proposals for improving the digital education system, considering the legal and social context. Special attention is paid to the issues of regulatory uncertainty, digital inequality, formalism in the implementation of programs, and the need for systemic regulation at the federal level. Among the key digital technologies are information and telecommunication networks, especially the Internet, the active use of which has formed a special environment of existence, which we now call digital space. But we are all aware of the need to be a solid subject in this space, and it is at this point that we should embark on the path of digital enlightenment, so as not to be left behind in the general process of rapid digitalization. It should be taken into account that digital space contains both useful forms of information, such as educational, scientific or news content, and content of a destructive nature, the harm of which is rather difficult to measure with existing practical methods.

Keywords: digital education, digital literacy, digital inequality, digitalization, right to education, legal regulation, public policy.


№ 4 (203) 2025

Страницы 497-499

СКВОРЦОВ Сергей Андреевич
аспирант, Самарский государственный экономический университет

ПРОБЛЕМЫ И ОГРАНИЧЕНИЯ СУЩЕСТВУЮЩИХ ПОДХОДОВ К ЦИФРОВОМУ ПРОСВЕЩЕНИЮ В РОССИИ

Настоящая статья направлена на анализ существующих подходов к цифровому просвещению в России, выявление их слабых сторон и ограничений, а также на формулирование предложений по совершенствованию системы цифрового просвещения с учётом правового и социального контекста. Отдельное внимание уделяется вопросам нормативной неопределенности, цифрового неравенства, формализма в реализации программ, а также необходимости системного регулирования на федеральном уровне. К числу ключевых цифровых технологий относятся информационно-телекоммуникационные сети, прежде всего сеть Интернет, активное использование которой сформировало особую среду существования, которую мы сегодня называем цифровое пространство. Но все мы осознаём потребность являться в этом пространстве субъектом состоятельным, именно в этот момент нам стоит встать на рельсы цифрового просвещения, дабы не оказаться позади общего процесса стремительного погружения в цифру. Следует учитывать, что цифровое пространство содержит как полезные формы информации, среди которых образовательная, научная или новостную, так и контент деструктивного характера, вред от которого довольно сложно измерить существующими практическими методами.

Ключевые слова: цифровое просвещение, цифровая грамотность, цифровое неравенство, цифровизация, право на образование, правовое регулирование, государственная политика.

 6 ВСЕГО,  6 СЕГОДНЯ