RACTAL-HOLOGRAPHIC THINKING OF STUDENTS: THE ESSENCE, STRUCTURE, PRINCIPLES AND MECHANISMS OF FORMATION

FRACTAL-HOLOGRAPHIC THINKING OF STUDENTS: THE ESSENCE, STRUCTURE, PRINCIPLES AND MECHANISMS OF FORMATION

№ 10 (173) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-10-173-493-495

Pages 493-495

MADZHUGA Anatoliy Gennadjevich
Ph.D. in pedagogical sciences, professor, Head of Pedagogy, psychology and health care sub-faculty of the Institute of Education Development of the Republic of Bashkortostan

AGZAMOV Rifkat Raisovich
Ph.D. in pedagogical sciences, associate professor, Head of Natural science education sub-faculty of the Institute of Education Development of the Republic of Bashkortostan

SAMOLOVOV Nikolay Aleksandrovich
Ph.D. in pedagogical sciences, associate professor of the Nizhnevartovsk State University

YUMAGULOVA Nina Ivanovna
computer science teacher of the highest category of the Moscow State Educational Institution “School No. 64”, postgraduate student of the Moscow City University

YELAGINA Marina Yurjevna
Ph.D. in pedagogical sciences, associate professor of General and consultative psychology sub-faculty of the Don State Technical University

FRACTAL-HOLOGRAPHIC THINKING OF STUDENTS: THE ESSENCE, STRUCTURE, PRINCIPLES AND MECHANISMS OF FORMATION

The article examines the specifics of scientific cognition within the framework of the post-non-classical paradigm, focuses on the formation of fractal-holographic thinking among students, which contributes to the development of personality in a multidimensional and multidimensional aspect, allowing it not only to adapt effectively to changing conditions of social, biological, digital and informational life, but also to act as a «creator» of its own being, which it has a decisive role in the formation and development of mental and psychological health of a person. For the first time, the authors present fractal-holographic human thinking as a scientific concept and give its definition. Based on a comparative analysis of the types of thinking inherent in a person, they determine the essential characteristics of fractal- holographic thinking and justify the mechanisms underlying this type of thinking.

Keywords: holonomic approach, post-non-classical paradigm, fractal approach, holonomic mode of consciousness, thinking, mul- tidimensional thinking, fractal-holographic thinking, perceptual challenge, principles of formation of fractal-holographic thinking.


№ 10 (173) 2022

Страницы 493-495

МАДЖУГА Анатолий Геннадьевич
доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой педагогики, психологии и здоровьесбережения Института развития образования Республики Башкортостан

АГЗАМОВ Рифкат Раисович
кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой естественно-научного образования Института развития образования Республики Башкортостан

САМОЛОВОВ Николай Александрович
кандидат педагогических наук, доцент Нижневартовского государственного университета

ЮМАГУЛОВА Нина Ивановна
учитель информатики высшей категории ГБОУ г. Москвы «Школа № 64», аспирант Московского городского университета

ЕЛАГИНА Марина Юрьевна
кандидат психологических наук, доцент кафедры общей и консультативной психологии Донского государственного технического университета

ФРАКТАЛЬНО-ГОЛОГРАФИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ: СУЩНОСТЬ, СТРУКТУРА, ПРИНЦИПЫ И МЕХАНИЗМЫ ФОРМИРОВАНИЯ

В статье рассматривается специфика научного познания в рамках постнеклассической парадигмы, акцентируется внимание на формировании у обучающихся фрактально-голографического мышления, которое способствует развитию личности в многомерном и многоплановом аспекте, позволяя ей не только эффективно адаптироваться к изменяющимся условиям социальной, биологической, цифровой и информационной жизнедеятельности, но и выступать «творцом» собственного бытия, что имеет определяющую роль в формировании и развитии психического и психологического здоровья человека. Впервые авторы представляют фрактально-голографическое мышление человека как научный концепт и дают его дефиницию. На основе сравнительно-сопоставительного анализа типов мышления, присущих человеку, они определяют сущностные характеристики фрактально-голографического мышления и обосновывают механизмы, лежащие в основе этого вида мышления.

Ключевые слова: холономный подход, постнеклассическая парадигма, фрактальный подход, холономный модус сознания, мышление, многомерное мышление, фрактально-голографическое мышление, перцептуальный вызов, принципы формирования фрактально-голографического мышления.

 303 ВСЕГО,  3 СЕГОДНЯ