THE CULTURE OF THE BASHKIR PEOPLE THROUGH THE PRISM OF ADVERTISING ACTIVITIES: SYMBIOSIS OR COGNITIVE DISSONANCE?

THE CULTURE OF THE BASHKIR PEOPLE THROUGH THE PRISM OF ADVERTISING ACTIVITIES: SYMBIOSIS OR COGNITIVE DISSONANCE?

№ 8 (207) 2025

10.46320/2073-4506-2025-8-207-548-551

Pages 548-551

GARIPOVA Galiya Rizvanovna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor, Ufa University of Science and Technology

SILIVANETZ Angelina Vladimirovna
Ph.D. in philological sciences, associate professor, Ufa University of Science and Technology

THE CULTURE OF THE BASHKIR PEOPLE THROUGH THE PRISM OF ADVERTISING ACTIVITIES: SYMBIOSIS OR COGNITIVE DISSONANCE?

It is difficult to imagine modern culture without advertising, and this is not only about mass culture, but also about folk, national culture, since today advertising has organically penetrated into all types and forms of cultural activity. Folk, national culture is the layer of culture that is responsible not only for the educational and upbringing function, but also for the preservation and transmission of the most valuable exhibits from generation to generation, for the integral preservation of material and non-material culture in the memory of the people. The culture of the Bashkir people is rich and diverse, it includes traditions, customs, art, music, holidays and many other aspects that have formed its unique identity. Advertising activities in the Republic of Bashkortostan allow us to trace how the cultural characteristics of the ethnic group affect the marketing and promotion of goods and services in the region.


№ 8 (207) 2025

Страницы 548-551

ГАРИПОВА Галия Ризвановна
кандидат философских наук, доцент, Уфимский университет науки и технологий

СИЛИВАНЕЦ Ангелина Владимировна
кандидат филологических наук, доцент, Уфимский университет науки и технологий

КУЛЬТУРА БАШКИРСКОГО НАРОДА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ РЕКЛАМНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: СИМБИОЗ ИЛИ КОГНИТИВНЫЙ ДИССОНАНС?

Современную культуру сложно представить без рекламы, и речь идет не исключительно о массовой культуре, но и о народной, национальной культуре, поскольку сегодня реклама органично проникла во все виды и формы культурной жизнедеятельности. Народная, национальная культура – это тот пласт культуры, который отвечает не просто за просветительскую и воспитательную функцию, но и за сохранение и передачу наиболее ценных объектов-экспонатов от поколения к поколению, за целостное сохранение материальной и нематериальной культуры в памяти народа. Культура башкирского народа богата и разнообразна, она включает в себя традиции, обычаи, искусство, музыку, праздники и многие другие аспекты, которые сформировали его уникальную идентичность. Рекламная деятельность в Республике Башкортостан позволяет проследить, как культурные особенности этноса влияют на маркетинг и продвижение товаров и услуг в регионе.

Ключевые слова: реклама, национальная культура, народная культура, этническая реклама, национальная реклама, башкирская культура, традиции, архетип, историческая память.

 20 ВСЕГО,  3 СЕГОДНЯ