THE PROCEDURE FOR RESOLVING DISPUTES BETWEEN THE PLASTIC SURGERY CLINIC AND THE PATIENT

THE PROCEDURE FOR RESOLVING DISPUTES BETWEEN THE PLASTIC SURGERY CLINIC AND THE PATIENT

№ 4 (191) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-4-191-173-175

Pages 173-175

YASTREMSKIY Ivan Anatoljevich
Lawyer of the Leningrad regional bar association, branch of the Law Firm “Pelevin and Partners”

THE PROCEDURE FOR RESOLVING DISPUTES BETWEEN THE PLASTIC SURGERY CLINIC AND THE PATIENT

This article is devoted to the study of the legal significance of the pre-trial dispute settlement procedure under contracts for the provision of paid medical services in the field of plastic surgery. The article reveals the content of negotiations between the patient and the clinic as a pre-trial way to resolve a dispute between its parties. The claim procedure for dispute resolution is analyzed. The effectiveness of the mediation procedure and the institution of the Patient Ombudsman as alternative ways of resolving conflicts between patients and clinics is substantiated. The existing models of implementation of the Patient Ombudsman model are described. The study of this topic can contribute to a deeper understanding of the legal aspects of the provision of medical services in the field of plastic surgery and improve the quality of services provided.

Keywords: plastic surgery, contract, services, medical care, dispute, conflict, negotiation, claim, mediation, mediator, clinic, performer, patient.


№ 4 (191) 2024

Страницы 173-175

ЯСТРЕМСКИЙ Иван Анатольевич
адвокат Ленинградской областной коллегии адвокатов, филиала «Адвокатская контора «Пелевин и партнеры»

ПОРЯДОК РАЗРЕШЕНИЯ СПОРОВ МЕЖДУ КЛИНИКОЙ ПЛАСТИЧЕСКОЙ ХИРУРГИИ И ПАЦИЕНТОМ

Данная статья посвящена изучению юридического значения досудебного порядка урегулирования спора по договорам возмездного оказания медицинских услуг в области пластической хирургии. В статье раскрыто содержание переговоров между пациентом и клиникой как досудебного способа разрешения спора между его сторонами. Проанализирован претензионный порядок разрешения споров. Обоснована действенность процедуры медиации и института омбудсмена по делам пациента как альтернативных способов урегулирования конфликтов между пациентами и клиниками. Описаны существующие модели внедрения модели омбудсмена по делам пациентов. Изучение данной темы может способствовать более глубокому пониманию юридических аспектов оказания медицинских услуг в области пластической хирургии и повышению качества оказываемых услуг.

Ключевые слова: пластическая хирургия, договор, услуги, медицинская помощь, спор, конфликт, переговоры, претензия, медиация, медиатор, клиника, исполнитель, пациент.

 147 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ