THE ROLE OF EDUCATIONAL POTENTIAL IN THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE HUMAN CAPITAL OF THE REGION

THE ROLE OF EDUCATIONAL POTENTIAL IN THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE HUMAN CAPITAL OF THE REGION

№ 5 (168) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-5-168-470-474

Pages 470-474

FAYZULLIN Fanil Saitovich
Ph.D. in philosophical sciences, chief researcher of the Institute of Socio-Economic Research of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences, Academician of the Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan

FAYZULLIN Ilgiz Fanilevich
Ph.D. in sociological sciences, senior researcher of the Institute for Strategic Studies of the Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan

THE ROLE OF EDUCATIONAL POTENTIAL IN THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE HUMAN CAPITAL OF THE REGION

The article analyzes education as the human capital of the region’s development on the basis of statistical materials and the results of sociological research, identifies the main trends and contradictions in the development of the region’s education system on the example of the Republic of Bashkortostan. Education is considered as a basic factor on the basis of which the resource potential is formed and functions, during the implementation of which there is an increase in labor productivity, the quality of the lifestyle of the population, overcoming the existing social differentiation between different social groups and ensuring sustainable socio-economic development of society. It is argued that with a high formal level of education of workers, labor productivity indicators in Russia as a whole and in the regions significantly lags behind other civilized countries of the world. Low labor productivity and low capitalization of skills and knowledge of the economically active population is associated with the specifics of the model of the Russian labor market. The decline in the quality of labor capital and the unfavorable environment in these conditions for creative workers have become the reasons for the inhibition of the socio-economic breakthrough in the life of the country. All this leads to the need for qualitative transformations in the Russian system, both the labor market and the institute of education. The necessity of developing a social program aimed at solving these problems, increasing the efficiency of using education as human capital in order to intensify the development of the region is substantiated.

Keywords: human potential, human capital, education system, improving the efficiency of human capital, region, employment, unemployment, social program.


№ 5 (168) 2022

Страницы 470-474

ФАЙЗУЛЛИН Фаниль Саитович
доктор философских наук, главный научный сотрудник Института социально-экономических исследований Уфимского федерального исследовательского центра Российской академии наук, академик АН РБ

ФАЙЗУЛЛИН Ильгиз Фанилевич
кандидат социологических наук, старший научный сотрудник института стратегических исследований академии наук Республики Башкортостан

РОЛЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПОТЕНЦИАЛА В ФОРМИРОВАНИИ И РАЗВИТИИ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО КАПИТАЛА РЕГИОНА

В статье анализируется образование как человеческий капитал развития региона на основе статистических материалов и результатов социологических исследований, определяются главные тенденции и противоречия развития системы образования региона на примере Республики Башкортостан. Образование рассматривается как базовый фактор, на основе которого формируется и функционирует ресурсный потенциал, в процессе реализации которого происходит повышение производительности труда, качества образа жизни населения, преодоления существующей социальной дифференциации между различными социальными группами и обеспечение устойчивого социально-экономического развития общества. Утверждается, что при высоком формальном уровне образования работников, показатели производительности труда в России в целом и в регионах существенно отстаёт от других цивилизованных стран мира. Низкая производительность труда и низкая капитализация навыков и знаний экономически активного населения связана со спецификой модели российского рынка труда. Снижение качества трудового капитала и неблагоприятная среда в этих условиях для креативных работников стали причинами торможения социально-экономического прорыва в жизни страны. Все это приводит к необходимости качественных преобразований в Российской системе, как рынка труда, так и института образования. Обосновывается необходимость разработки социальной программы, направленной на решение этих проблем, повышения эффективности использования образования как человеческого капитала в целях интенсификации развития региона.

Ключевые слова: человеческий потенциал, человеческий капитал, система образования, повышение эффективности человеческого капитала, регион, трудоустройство, безработица, социальная программа.

 246 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ