THE ULTIMATE FOUNDATIONS OF SOCIOCULTURAL MEMORY
№ 6 (205) 2025
DOI 10.46320/2073-4506-2025-6-205-560-561
Pages 560-561
MINAKOV Ilya Pavlovich
Ph.D. in philosophical sciences, assistant of Social and political communications sub-faculty, Institute of Oil and Gas Business, Ufa State Petroleum Technical University
PUSHKAREVA Marina Alexeevna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor, professor of Philosophy and cultural studies sub-faculty of the Higher School of Philosophy and Sociology, Institute of Humanities and Social Sciences, Ufa University of Science and Technology
THE ULTIMATE FOUNDATIONS OF SOCIOCULTURAL MEMORY
The article examines the last or ultimate foundations of sociocultural memory, the understanding of which is key for a deeper analysis of social and cultural development. Sociocultural memory in this regard is not limited to its cultural and social components, but involves considering the pulsation of a «transcendental subject», which is a richer subject than a purely epistemological subject, since it includes cultural, communicative functions and socially means a kind of generic social consciousness. The interests and motives of sociocultural activity are at the foundation of culture. A person is called upon to work creatively, and this work itself is carried out according to the laws of beauty and acts as the ultimate foundation of sociocultural memory.
Keywords: sociocultural memory, self-awareness, creativity, «transcendental subject», ultimate foundations of culture, sociocultural impulses of memory
№ 6 (205) 2025
Страницы 560-561
МИНАКОВ Илья Павлович
кандидат философских наук, ассистент кафедры социальных и политических коммуникаций, Институт нефтегазового бизнеса, Уфимский государственный нефтяной технический университет
ПУШКАРЕВА Марина Алексеевна
доктор философских наук, доцент, профессор кафедры философии и культурологии Высшей школы философии и социологии, Институт гуманитарных и социальных наук, Уфимский университет науки и технологий
ПРЕДЕЛЬНЫЕ ОСНОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ПАМЯТИ
В статье исследованы последние, или предельные основания социокультурной памяти, понимание которых является ключевым для более глубокого анализа общественного и культурного развития. Социокультурная память в этом плане не сводится к культурной и социальной её составляющих, а предполагает рассмотрение пульсации «трансцендентального субъекта», который является более богатым субъектом, чем субъект чисто гносеологический, поскольку включает в себя культурную, коммуникативную функции и в социальном плане означает некое родовое общественное сознание. Интересы и мотивы социокультурной деятельности находятся в фундаменте культуры. Человек, призван творчески трудиться, а сам этот труд осуществляется по законам красоты и выступает предельным основанием социокультурной памяти.
Ключевые слова: социокультурная память, самосознание, творчество, «трансцендентальный субъект», предельные основания культуры, социокультурные импульсы памяти.
4 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ