TRANSPORT INTEGRATION THROUGH A FUNCTIONAL APPROACH: CHALLENGES OF GLOBALIZATION AND DIGITAL SOVEREIGNTY
№ 8 (207) 2025
DOI 10.46320/2073-4506-2025-8-207-21-22
Pages 21-22
DROZDOVA Mariya Alexandrovna
Ph.D. in Law, associate professor, associate professor of Logistics and commercial work sub-faculty, Emperor Alexander I St. Petersburg State University of Railway Engineering
TRANSPORT INTEGRATION THROUGH A FUNCTIONAL APPROACH: CHALLENGES OF GLOBALIZATION AND DIGITAL SOVEREIGNTY
The article considers the concept of functional transport integration of the EAEU as a basis for creating a flexible, network model of cooperation in the transport and logistics sector in the context of a multipolar world order. Arguments are given in favor of implementing the functional model of transport integration of the EAEU as more flexible and effective compared to structural integration methods. Particular attention is paid to the issues of digital sovereignty and the formation of an international regulatory framework for the creation of digital transport and logistics hubs as units of network integration. The purpose of the article is to substantiate the applicability of the functional approach to transport and logistics integration in the EAEU, as well as the possibility of expanding cooperation in the paradigm of functional regional transport and logistics integration with such friendly partner countries as China, India and Iran.
Keywords: transport integration, functional approach, digital sovereignty, network integration, EAEU, international law.
№ 8 (207) 2025
Страницы 21-22
ДРОЗДОВА Мария Александровна
кандидат юридических наук, доцент, доцент кафедры логистики и коммерческой работы, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I
ТРАНСПОРТНАЯ ИНТЕГРАЦИЯ ЧЕРЕЗ ФУНКЦИОНАЛЬНЫЙ ПОДХОД: ВЫЗОВЫ ГЛОБАЛИЗАЦИИ И ЦИФРОВОГО СУВЕРЕНИТЕТА
В статье рассматривается концепция функциональной транспортной интеграции ЕАЭС как основа для создания гибкой, сетевой модели сотрудничества в транспортно-логистической сфере в условиях многополярного миропорядка. Приводятся аргументы в пользу реализации именно функциональной модели транспортной интеграции ЕАЭС как более гибкой и эффективной по сравнению со структурными методами интеграции. Особое внимание уделено вопросам цифрового суверенитета и формированию международной нормативно-правовой базы для создания цифровых транспортно-логистических узлов в качестве единиц сетевой интеграции. Целью статьи является обоснование применимости функционального подхода к транспортно-логистической интеграции в ЕАЭС, а также возможность расширения сотрудничества в парадигме функциональной региональной транспортно-логистической интеграции с такими дружественным странами-партнерами, как Китай, Индия и Иран.
Ключевые слова: транспортная интеграция, функциональный подход, цифровой суверенитет, сетевая интеграция, ЕАЭС, международное право.
17 ВСЕГО, 4 СЕГОДНЯ