AN AXIOLOGICAL SURGE IN THE CONDITIONS OF WAR AS AN OPPORTUNITY AND NECESSITY FOR THE AWAKENING OF THE CIVILIZATIONAL ETHOS OF RUSSIA
№ 3 (190) 2024
DOI 10.46320/2073-4506-2024-3-190-561-564
Pages 561-564
FOMIN Andrey Alexandrovich
postgraduate student of Cultural studies and fine arts sub-faculty of the Ivanovo State University (Shuya Branch)
AN AXIOLOGICAL SURGE IN THE CONDITIONS OF WAR AS AN OPPORTUNITY AND NECESSITY FOR THE AWAKENING OF THE CIVILIZATIONAL ETHOS OF RUSSIA
War either sharpens ethical imperatives to the utmost (those axiological foundations that can be called an ethos), or drowns them out. The most important factor in which direction the pendulum of civilizational choice will swing is the subject’s understanding of the “truth” of his ethos, which should be considered in relation to its truth. The truth is always the same, and it is immutable. Truth, as the embodiment of truth in action, can vary, which is perfectly reflected in Weber’s separation of the two ethics. In fact, the ethics of theocentrism and anthropocentrism. The latter becomes the basis of globalization processes, in which it is extremely difficult to preserve one’s own identity. The idea of axiological unification is the main civilizational challenge of our time. Historical memory is able to resist it, but it is sometimes very selective: it is either based on a traditional matrix, or assimilates this matrix from the outside. The event series of military history makes up a significant part of what is imprinted in the national historical memory. It cannot be said that the military ethos forms moral universals: a person, being in a situation bordering on death, actualizes the meanings of the civilizational ethos. The situation itself helps, at least intuitively, to discover the truth: there is an “axiological surge”, which is a serious challenge to the pseudomorphic influence of the collective West. The reaction to it is the information wars that have been waged against Russia since the XVI century almost permanently. It is possible to resist them not so much by means of state policy, as by means of spiritual mobilization. After all, in the end, it is the personal position of each member of society that forces either to actualize the axiological foundations of the civilizational ethos, or to put them into oblivion.
Keywords: the civilizational ethos of Russia, axiological surge, spiritual mobilization, M. Weber, theory of two ethics, moral values, spiritual mobilization,, clash of civilizations.
№ 3 (190) 2024
Страницы 561-564
ФОМИН Андрей Александрович
аспирант кафедры культурологии и изобразительного искусства Ивановского государственного университета (Шуйский филиал)
АКСИОЛОГИЧЕСКИЙ ВСПЛЕСК В УСЛОВИЯХ ВОЙНЫ КАК ВОЗМОЖНОСТЬ И НЕОБХОДИМОСТЬ ПРОБУЖДЕНИЯ ЦИВИЛИЗАЦИОННОГО ЭТОСА РОССИИ
Война либо предельно обостряет этические императивы (те аксиологические основания, которые можно назвать этосом), либо заглушает их. Важнейшим фактором того, в какую сторону качнется маятник цивилизационного выбора, является понимание субъектом «правды» своего этоса, которую следует рассматривать в соотношении ее с истиной. Истина всегда одна, при том – непреложная. Правда, как воплощение истины в действии, может варьироваться, что отлично отражено в веберовском разделении двух этик. По сути, этики теоцентризма и антропоцентризма. Последний становится основой глобализационных процессов, при которых чрезвычайно сложно сохранить собственную идентичность. Идея аксиологической унификации есть главный цивилизационный вызов современности. Ему способна противостоять историческая память, но она подчас весьма избирательна: либо основывается на традиционной матрице, либо усваивает эту матрицу извне. Событийный ряд военной истории составляет значительную часть того, что запечатлено в национальной исторической памяти. Нельзя говорить, что воинский этос формирует моральные универсалии: человек, находясь в ситуации пограничной со смертью, актуализируют смыслы цивилизационного этоса. Сама ситуация помогает хотя бы и интуитивно обнаружить истину: происходит «аксиологический всплеск», который является серьезным вызовом псевдоморфному влиянию коллективного Запада. Реакцией на него являются информационные войны, которые ведутся против России с XVI века практически перманентно. Противостоять им возможно не столько силами государственной политики, сколько путем духовной мобилизации. Ведь, в конечном итоге, именно личностная позиция каждого члена общества заставляет либо актуализировать аксиологические основания цивилизационного этоса, либо предать их забвению.
Ключевые слова: цивилизационный этос России, аксиологический всплеск, духовная мобилизация, М. Вебер, теория двух этик, нравственные ценности, духовная мобилизация, конфликт цивилизаций.
141 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ