BUSINESS READINESS ASSESSMENT METHODOLOGY TOWARDS DIGITAL TRANSFORMATION

BUSINESS READINESS ASSESSMENT METHODOLOGY TOWARDS DIGITAL TRANSFORMATION

№ 10 (173) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-10-173-510-514

Pages 510-514

TOLIKOVA Elena Eduardovna
Ph.D. in economical sciences, professor, professor of Innovative entrepreneurship sub-faculty of the N. E. Bauman Moscow State Technical University

MAKEEV Alexander Viktorovich
student of Innovative entrepreneurship sub-faculty of the N. E. Bauman Moscow State Technical University

BUSINESS READINESS ASSESSMENT METHODOLOGY TOWARDS DIGITAL TRANSFORMATION

The article is devoted to the study of the reasons for the transition from methods for assessing the innovative potential of an enterprise to a method for assessing the readiness of a business for digital transformation.
A study of approaches to assessing the innovative development of an economic entity or system was carried out. It was concluded that it is necessary to include in the methodology indicators that characterize the digital components of business models. Statistics characterizing the readiness of the business to switch to digital forms of doing business are summarized. The study justifies the relevance of the development of methodological approaches to the quantitative assessment of the readiness of business models for digital transformation.
Based on the basic indicators of assessing the innovative potential of the enterprise, the principles of the author’s methodology for assessing the readiness of the business for digital transformation (methodology – RDT) were developed. Presented: a set of calculated parameters of the RDT method; parameters for calculation of RDT level; criterion values of RDT indicators of the business model; total integral RDT-index. Promising directions for improving the methodological basis for assessing business models for innovative development have been formulated.

Keywords: innovation, digital transformation, readiness for digital transformation, assessment and analysis, methodology, indicators.


№ 10 (173) 2022

Страницы 510-514

ТОЛИКОВА Елена Эдуардовна
доктор экономических наук, профессор, профессор кафедры инновационного предпринимательства Московского государственного технического университета им. Н. Э. Баумана

МАКЕЕВ Александр Викторович
студент кафедры инновационного предпринимательства Московского государственного технического университета им. Н. Э. Баумана

МЕТОДИКА ОЦЕНКИ ГОТОВНОСТИ БИЗНЕСА К ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ

Статья посвящена исследованию причин трансформации методики оценки инновационного потенциала предприятия в методику оценки готовности бизнеса к цифровой трансформации. Проведено исследование подходов к вопросу оценки инновационного развития экономического субъекта или системы. Сделан вывод о необходимости включения в методики показателей, характеризующих цифровые составляющие бизнес-моделей (кадровая, управленческая, производственная, процессная, цифровая составляющая). Обобщены статистические данные, характеризующие текущее состояние активности бизнеса при использовании цифровых форм ведения бизнеса. Обосновывается актуальность развития методических подходов к количественной оценке готовности бизнес-моделей к цифровой трансформации. Основываясь на базовых показателях оценки инновационного потенциала предприятия, разработаны принципы авторской методики оценки готовности бизнеса к цифровой трансформации (методика – ГЦТ). Представлен: набор расчетных показателей методики ГЦТ; параметры для расчета уровня ГЦТ; критериальные значения показателей ГЦТ бизнес-модели; общий интегральный показатель ГЦТ. Сформулированы перспективные направления совершенствования методической базы оценки бизнес-моделей в целях инновационного развития.

Ключевые слова: инновация, цифровая трансформация, готовность к цифровой трансформации, оценка и анализ, методика, показатели ГЦТ.

 434 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ