CITY FOR GENERATION Z

CITY FOR GENERATION Z

НОВОЕ И АКТУАЛЬНОЕ В СОЦИОКРЕАТИВНОЙ УРБАНИСТИКЕ

DOI 10.46320/2073-4506-2023-13а-1-155-160

Pages 155-160

Bresler M. G.,
PhD. (Philosopher. Sciences), Associate Professor of the Department
International relations, history and oriental studies
USPTU
(Ufa, Russia)

Alekseeva N. A.,
PhD. (technical Sciences),master’s student at
USPTU
(Ufa. Russia)

Osipov I. A.,
student at
USPTU
(Ufa, Russia)

CITY FOR GENERATION Z

Abstract: Generation Z, which is forming at the beginning stage of information/digital society, will become the prevailing age group of urban population in the future. Distinct values and priorities of generation Z will have a major influence both on urban environment itself, and on the desire of the population to live and work in The City. The goal of the research is to determine the correlation between different factors, which can motivate the younger generation to either live and work in The City, or to leave it. Classic qualitative and quantitative methods of sociological analysis (survey, focus groups) have identified, that the majority of young people like their City and, simultaneously, seek to leave it if they have the opportunity. A regressive analysis of the database, created with the help of “MegaZ” software, was being utilized to clarify the factors, influencing the decision of choosing a place to live. It has been determined that both material (ability to receive prestigious education, high income, convenience) and non-material factors, making up the general view of an ideal city model for generation Z, are characterizing the decision-making process of centennials.

Keywords: city, generation Z, centennials, MegaZ, digital society


Страницы 155-160

Бреслер М. Г.,
канд. философ. н., доцент кафедры
Международных отношений, истории и востоковедения
УГНТУ
(г. Уфа. Россия)

Алексеева Н. А.,
канд. техн. н. магистрант
УГНТУ
(г. Уфа. Россия)

Осипов И.А.,
студент бакалавриата
УГНТУ
(г. Уфа. Россия).

ГОРОД ДЛЯ ПОКОЛЕНИЯ Z

Аннотация: Поколение Z, формирование которых происходит в цифровом обществе в ближайшем будущем станет преобладающей возрастной когортой городского населения. Специфические ценности и приоритеты поколения Z окажут существенное влияние как на саму городскую среду, так и на желание населения жить и работать в Городе. Цель исследования выявить корреляцию различных факторов побуждающих молодое поколение жить и работать в данном Городе или покинуть его. Классические качественные и количественные методы социологического анализа (опрос, факус-группы) выявили, что молодые люди, в большинстве своем любят свой Город и, одновременно, стремятся покинуть его при наличии возможности. Для уточнения факторов, способствующих принятию решения о месте пребывания был предпринят регрессионный анализ базы данных на созданной программе для ЭВМ «MegaZ». Выявлено, что для центиниалов характерны как материальные факторы (возможность получить престижное образование, высокий заработок, комфорт), так и нематериальные, составляющие общее представление об идеальной модели города для поколения Z.

Ключевые слова: город, поколение Z, центиниалы,MegaZ, цифровое общество.

 95 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ