COMMERCIAL CONCESSION AGREEMENT: PROBLEMS OF LEGAL REGULATION IN THE RUSSIAN FEDERATION

COMMERCIAL CONCESSION AGREEMENT: PROBLEMS OF LEGAL REGULATION IN THE RUSSIAN FEDERATION

№ 12 (187) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-12-187-176-182

Pages 176-182

REZYAPOVA Guzel Fratovna
Ph.D. in philosophical sciences, associate professor of Civil law sub-faculty of the Institute of Law of the Ufa University of Science and Technology

COMMERCIAL CONCESSION AGREEMENT: PROBLEMS OF LEGAL REGULATION IN THE RUSSIAN FEDERATION

The article deals with the actual problems of legal regulation of a commercial concession agreement in the context of the development of entrepreneurship and the expansion of civil turnover of goods, works and services in the Russian Federation. The correlation of the regulation of this contract with the basic provisions of civil law and the current regulatory legal acts is carried out. The article analyzes the legal features of the commercial concession (franchising) agreement, the subject matter, subject matter and scope of the transferred rights under the agreement in modern conditions. Some problems arising in connection with the conclusion, modification, cancellation and termination of the contract are identified. The legal consequences of a commercial concession (franchising) agreement in the event of its termination or invalidation in court are investigated. The article suggests ways to improve the norms of civil legislation governing this institution of law.

Keywords: contract, commercial concession agreement, franchising, state registration, trademark, brand name, modification, termination and termination of the contract.


№ 12 (187) 2023

Страницы 176-182

РЕЗЯПОВА Гузель Фратовна
кандидат философских наук, доцент кафедры гражданского права Института права Уфимского университета науки и технологий

ДОГОВОР КОММЕРЧЕСКОЙ КОНЦЕССИИ: ПРОБЛЕМЫ ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

В статье рассматриваются актуальные проблемы правового регулирования договора коммерческой концессии в условиях развития предпринимательства и расширения гражданского оборота товаров, работ и услуг в Российской Федерации. Проводится соотношение регулирования данного договора с основными положениями гражданского права и действующими нормативно-правовыми актами. Анализируются правовые особенности договора коммерческой концессии (франчайзинга), субъектный состав, предмет и объем передаваемых прав по договору в современных условиях. Выявляются некоторые проблемы, возникающие в связи с заключением, изменением, расторжением и прекращением договора. Исследуются правовые последствия договора коммерческой концессии (франчайзинга) в случае его расторжения или признания недействительным в судебном порядке. В статье предлагаются пути совершенствования норм гражданского законодательства, регулирующих данный институт права.

Ключевые слова: договор, договор коммерческой концессии, франчайзинг, государственная регистрация, товарный знак, фирменное наименование, изменение, расторжение и прекращение договора.

 247 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ