CROWDSOURCING AS AN INSTITUTION OF SOCIO-ECONOMIC STUDIES

CROWDSOURCING AS AN INSTITUTION OF SOCIO-ECONOMIC STUDIES

DOI 10.46320/2073-4506-2022-9-172-531-533

Pages 531-533

SHAYKHUTDINOVA Diana Rashatovna 
junior researcher of the Department of Scientific Communication and Popularization of Science of the Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences

FAYZULLIN Fanil Saitovich 
Ph.D. in philosophical sciences, chief researcher of the Institute of Socio-Economic Research of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences, Academician of the Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan

CROWDSOURCING AS AN INSTITUTION OF SOCIO-ECONOMIC STUDIES

The article deals with topical issues of crowdsourcing as a method and form of research organization, and regulating of social and economic relationships. In terms of the present investigation crowdsourсing is viewed as a delegation of several functions to a number of people without an employment subcontract in order to engage knowledge, experience, artistic capacity of people into solving different theoretical and practical problems. It is argued that at present crowdsourcing has formed as a certain social institution, the structure of which consists of a number of elements: presence of a certain society (crowd); main figure — crowdsourcer; a task with an accurate goal; the Internet and a reward. On the basis of the interconnected functioning of the mentioned components the main objectives of crowdsourcing are performed. The main streams of modern crowdsourcing are defined as well as their pros and cons. The necessity of creating fundamental works on crowdsourcing and practical recommendations on how to improve its efficiency is substantiated.

Keywords: Crowdsourcing, crowdfunding, socio-economic management.


№ 9 (172) 2022

Страницы 531-533

ШАЙХУТДИНОВА Диана Рашатовна 
младший научный сотрудник отдела научной коммуникации и популяризации науки Института философии Российской академии наук

ФАЙЗУЛЛИН Фаниль Саитович 
доктор философских наук, главный научный сотрудник Института социально-экономических исследований Уфимского федерального исследовательского центра Российской академии наук, академик АН РБ

КРАУДСОРСИНГ КАК ИНСТИТУТ ИССЛЕДОВАНИЯ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ

В статье рассматриваются актуальные проблемы краудсорсинга как метода и формы организации исследования, а также регулирования социально-экономических явлений. Под краудсорсингом понимается передача определенных функций кругу лиц без заключения трудового договора по типу субподрядной работы, чтобы задействовать знания, опыт, творческие способности людей для решения различных теоретических и практических задач. Утверждается, что в настоящее время краудсорсинг сформировался как определенный социальный институт, структура которого состоит из ряда элементов: наличие определенного сообщества («толпы»); главного инициатора – краудсорсера; задания организации с четко сформулированной целью; сети-Интернет и форм вознаграждения. На основе взаимосвязанного функционирования указанных составляющих реализуются основные задачи краудсорсинга. Определяются основные направления краудсорсинга реализуемые в настоящее время, его недостатки и противоречия, обосновывается необходимость создания фундаментальных работ, посвященных краудсорсингу и практических рекомендаций по повышению эффективности его использования.

Ключевые слова: краудсорсинг, краудфандинг, социально-экономическое управление.

 352 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ