DISCURSIVE PRACTICES OF VERBAL INFLUENCE IN ENGLISH MASS MEDIA
DOI 10.46320/2073-4506-2023-15a-1-159-169
Pages 159-169
KHAZIEVA R. R.,
Ufa University of Science and Technology,
Ufa, Russia, rushanakhazieva@mail.ru
RIZYAPOVA E. M.,
Ufa University of Science and Technology,
Ufa, Russia, sententia@inbox.ru
DISCURSIVE PRACTICES OF VERBAL INFLUENCE IN ENGLISH MASS MEDIA
Abstract. The object of research is the information structure of a political text, which determines its lexical and semantic organization. The systematically organized vocabulary of the information flow which forms the image of Russia and Belarus is used by the authors of messages for the purpose of specifically influencing the “hearts and minds” of people in order to introduce implicit meaning by discursive means.
Keywords: political discourse, public opinion management, manipulative influence, fake messages.
Страницы 159-169
ХАЗИЕВА Р. Р.,
кандидат филологических наук, доцент
кафедры международного права и международных
отношений Института права Уфимского университета
науки и технологий, Уфа, Россия, rushanakhazieva@mail.ru
РИЗЯПОВА Э. М.,
кандидат филологических наук, доцент
кафедры иностранных языков Уфимского университета
науки и технологий, Уфа, Россия, sententia@inbox.ru
ДИСКУРСИВНЫЕ ПРАКТИКИ РЕЧЕВОГО ВОЗДЕЙСТВИЯ В АНГЛОЯЗЫЧНЫХ МАСС МЕДИА
Аннотация. Объектом исследования в статье выступает информационная структура политического текста, которая определяет его лексико-семантическую организацию. Системно организованная лексика информационного потока, формирующая образ России и Белоруссии, используется авторами сообщений в целях специфического воздействия на «сердца и умы» людей с целью внедрения имплицитных смыслов дискурсивными средствами.
Ключевые слова: политический дискурс, управление общественным мнением, манипулятивное воздействие, ложные сообщения.
171 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ