DISTRIBUTION OF COMPETENCE TO ESTABLISH RESTRICTIONS OF RIGHTS AND FREEDOMS

DISTRIBUTION OF COMPETENCE TO ESTABLISH RESTRICTIONS OF RIGHTS AND FREEDOMS

№ 6 (181) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-6-181-133-134

Pages 133-134

BOLDYREV Nikita Andreevich
postgraduate student of the Faculty of the Public Administration of the M. V. Lomonosov Moscow state university

DISTRIBUTION OF COMPETENCE TO ESTABLISH RESTRICTIONS OF RIGHTS AND FREEDOMS

The article analyzes the distribution of competence to establish restrictions on rights and freedoms. It is concluded that, despite the provisions of the Constitution of the Russian Federation and the distribution of jurisdiction between the federation and the constituent entities of the Russian Federation, regional authorities can restrict rights and freedoms not only in emergency circumstances, as during the Covid-19 pandemic, but also in a standard setting. In addition, specific examples confirm that restrictions on rights and freedoms can be introduced by executive authorities and officials. The problem associated with the decision-making process on the restriction of rights and freedoms by the executive branch is highlighted, since such a process is carried out unilaterally and does not directly provide for the democratic elements that exist in the legislative process: voting, discussion, public involvement.

Keywords: restrictions on rights and freedoms, subjects of jurisdiction, restrictions on rights and freedoms by the constituent entities of the Russian Federation, the process of issuing acts by the executive branch.


№ 6 (181) 2023

Страницы 133-134

БОЛДЫРЕВ Никита Андреевич
аспирант Факультета государственного управления Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова

РАСПРЕДЕЛЕНИЕ КОМПЕТЕНЦИИ ПО УСТАНОВЛЕНИЮ ОГРАНИЧЕНИЯ ПРАВ И СВОБОД

В статье анализируется распределение компетенции по установлению ограничений прав и свобод. Делается вывод, что, несмотря на положения Конституции РФ и распределение предметов ведения между федерацией и субъектами РФ, региональные власти могут ограничивать права и свободы не только в чрезвычайных обстоятельствах, как в период пандемии Covid-19, но и в стандартной обстановке. Кроме того, на конкретных примерах подтверждается, что ограничения прав и свобод могут быть введены органами и должностными лицами исполнительной власти. Выделяется проблема, связанная с процессом принятия решения об ограничении прав и свобод исполнительной властью, так как такой процесс осуществляется в одностороннем порядке и прямо не предусматривает демократических элементов, существующих при законодательном процессе: голосование, обсуждение, привлечение общественности.

Ключевые слова: ограничения прав и свобод, предметы ведения, ограничения прав и свобод субъектами РФ, процесс издания актов исполнительной властью.

 250 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ