FEATURES OF REGULATION OF CONSUMER RELATIONSHIPS: FROM THEORY TO PRACTICE
№ 7 (170) 2022
DOI 10.46320/2073-4506-2022-7-170-103-104
Pages 103-104
SNAROVA Ekaterina Anatoljevna
postgraduate student of the Nizhny Novgorod Institute of Management of the RANEPA under the President of the Russian Federation, lawyer, partner of «Kotin & Partners»
FEATURES OF REGULATION OF CONSUMER RELATIONSHIPS: FROM THEORY TO PRACTICE
Тhe author of the study touches upon the issue of the usefulness of the regulation of consumer relations, emerging against the background of practical consideration of the principles of observance of consumer rights, as well as the interests of representatives of the business sector. The main issue of the study was the issue of balancing the powers of the parties – the consumer and the seller (manufacturer), as well as the need to take into account their interests in the context of building a general legal ideology aimed at creating an effective consumer environment. The main problem in the development of such relations is the weak development of the legislative position on the issue of determining the signs of such a phenomenon as abuse of the right by the consumer.
Keywords: consumer, seller, abuse, obligations, powers, legislative influence, judicial practice.
№ 7 (170) 2022
Страницы 103-104
СНАРОВА Екатерина Анатольевна
аспирант Нижегородского института управления – филиала РАНХиГС при Президенте Российской Федерации, адвокат, партнер Адвокатского бюро “Котин и партнеры”
ОСОБЕННОСТИ РЕГУЛИРОВАНИЯ ПОТРЕБИТЕЛЬСКИХ ПРАВООТНОШЕНИЙ: ОТ ТЕОРИИ К ПРАКТИКЕ
Автором исследования затрагивается вопрос полноценности регулирования потребительских отношений, складывающихся на фоне практического учета принципов соблюдения прав потребителя, а также интересов представителей предпринимательской сферы. Основным вопросом исследования стал вопрос сбалансированности правомочий сторон – потребителя и продавца (производителя), а также необходимости учета их интересов в контексте построения общеправовой идеологемы, направленной на формирование эффективной потребительской среды. Основной проблемой развития таких отношений является отсутствие законодательной позиции в вопросе определения признаков такого явления как злоупотребление правом со стороны потребителя.
Ключевые слова: потребитель, продавец, злоупотребление, обязанности, правомочия, законодательное влияние, судебная практика.
341 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ