GAPS IN LEGISLATION ON THE CONFISCATION OF CARS AS AN INSTRUMENT OF CRIME IN SMUGGLING (BASED ON THE EXAMPLE OF JUDICIAL PRACTICE IN THE TRANS-BAIKAL TERRITORY)

GAPS IN LEGISLATION ON THE CONFISCATION OF CARS AS AN INSTRUMENT OF CRIME IN SMUGGLING (BASED ON THE EXAMPLE OF JUDICIAL PRACTICE IN THE TRANS-BAIKAL TERRITORY)

№ 2 (189) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-2-189-345-347

Pages 345-347

LIBENZON Evgeniy Leonidovich
postgraduate student of the Patrice Lumumba People’s Friendship University of Russia, researcher, second-class lawyer of the University of the Prosecutor’s Office of the Russian Federation

GAPS IN LEGISLATION ON THE CONFISCATION OF CARS AS AN INSTRUMENT OF CRIME IN SMUGGLING (BASED ON THE EXAMPLE OF JUDICIAL PRACTICE IN THE TRANS-BAIKAL TERRITORY)

This article addresses the relevance of the normative context of the crime of smuggling via the use of vehicles and its link to the procedural factors that influence the determination of the possibility for confiscating vehicles as instruments of crime in smuggling cases. It presents the judicial practices in Zabaikalsky Krai, highlighting the necessity for legislative solutions to the contentious issue of recognizing vehicles as instruments of crime in smuggling offenses. The article suggests amendments to Article 104¹ of the Criminal Code of the Russian Federation and recommends additional clarifications by the Supreme Court of the Russian Federation on the application of Article 104¹. It advocates for the introduction of mandatory vehicle confiscation measures in the Criminal Code of the Russian Federation as a penalty for smuggling.
The article also discusses the illegal trade of goods and resources listed in the Government of the Russian Federation’s Decree № 923, dated September 13, 2012, for the purposes of Article 226.1 of the Criminal Code, involving the use of vehicles.
The aim of this study is to explore the legislative shortcomings in the confiscation of instruments of crime to mitigate the smuggling of goods and resources.
This research employs a comparative approach to review the legislation concerning the confiscation of vehicles as instruments of crime across several countries, including Russia, China, the United States, and member states of the European Union.
Results: The study reveals existing legislative gaps in the confiscation of automobiles used in smuggling as instruments of crime.
Conclusions: Considering the scientific and practical significance, this study examines the primary reasons for the return of vehicles implicated in smuggling, prevention methods against smuggling utilizing vehicles, and the heightened public danger associated with the criminalistic characterization of such acts. The judicial practices in Zabaikalsky Krai are scrutinized, taking into account the region’s unique border position with the People’s Republic of China (PRC).

Keywords: customs border, evidence, equipment, strategically important goods and resources, biological resources, confiscation, vehicle, smuggling, cultural values, caches, instruments of crime, means of crime.


№ 2 (189) 2024

Страницы 345-347

ЛИБЕНЗОН Евгений Леонидович
аспирант Российского университета дружбы народов имени Патриса Лумумбы, научный сотрудник, юрист второго класса Университета прокуратуры Российской Федерации

ПРОБЕЛЫ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА ПО КОНФИСКАЦИИ АВТОМАШИН КАК ОРУДИЯ ПРЕСТУПЛЕНИЯ ПРИ КОНТРАБАНДЕ (НА ПРИМЕРЕ СУДЕБНОЙ ПРАКТИКИ ЗАБАЙКАЛЬСКОГО КРАЯ)

В статье исследуется актуальность вопроса нормативного контекста преступности в сфере контрабанды при помощи транспортных средств и ее связь с наличием процессуальных факторов, влияющих на определение возможности конфискации транспортных средств как орудий преступления при контрабанде [3].
«В статье приводится практика судов Забайкальского края, раскрывается потребность в законодательном разрешении спорных вопросов» [3] признания автомашин орудиями преступления при совершении контрабанды с их использованием, внесено предложение о необходимости внесения изменений в ст. 104¹ УК РФ и дачи дополнительных разъяснений Верховным Судом РФ по правилам применения статьи 104¹ УК РФ, внесено предложение о введении в Уголовный кодекс Российской Федерации меры ответственности как обязательной конфискации транспортных средств, как орудий преступления при контрабанде.
Актуальными являются сведения о незаконном обороте товаров и ресурсов, определенных Перечнем для целей ст. 226.1 УК РФ, утвержденного Постановлением Правительства РФ от 13 сентября 2012 г. № 923 при помощи транспортных средств.
Целью исследования является изучение пробелов в области конфискации орудий преступления для снижения уровня контрабанды товаров и ресурсов.
Данное исследование будет проведено с использованием сравнительного подхода, изучения законодательства, связанного с конфискацией автомобилей как орудий преступления, в ряде стран, включая Россию, Китай, США и страны-члены Европейского союза.
Результаты: данное исследование раскрывает существующие пробелы в законодательстве, связанные с конфискацией транспортных средств как орудий преступления, используемых для свершения контрабанды.
Выводы: учитывая научную и практическую значимость, в исследовании рассматриваются основные причины возврата транспортных средств, используемых для свершения контрабанды, методы профилактики контрабанды с использованием транспортных средств. Повышенная степень общественной опасности, с точки зрения криминалистической характеристики деяния, рассматривается судебной практикой Забайкальского края, с учетом особенностей приграничного положения данного региона с КНР.

Ключевые слова: таможенная граница, вещественные доказательства, оборудование, стратегически важные товары и ресурсы, биологические ресурсы, конфискация, транспортное средство, контрабанда, культурные ценности, тайники, орудия преступления, средства совершения преступления.

 19 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ