HISTORICAL SELF-AWARENESS AND COLLECTIVE MEMORY OF SOCIETY: THE ROLE AND IMPORTANCE OF MUSEUMS FOR THE YOUNGER GENERATION
№ 9 (184) 2023
DOI 10.46320/2073-4506-2023-9-184-309-310
Pages 309-310
ZARIPOV Airat Yansurovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of Economic theory sub-faculty of the Ufa University of Science and Technology
PSYANCHIN Aybulat Valeevich
Ph.D. in geographical sciences, Head of the Department of Ethnology of the Institute of History, Language and Literature of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences
MIGRANOVA Elsa Venerovna
Ph.D. in historical sciences, senior researcher of the Department of Ethnology of the Institute of History, Language and Literature of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences
HISTORICAL SELF-AWARENESS AND COLLECTIVE MEMORY OF SOCIETY: THE ROLE AND IMPORTANCE OF MUSEUMS FOR THE YOUNGER GENERATION
The article discusses the role of museums in patriotic education and the formation of historical self-conciousness of young people. It is noted that museums, having emerged as a place for the storage of certain material values, have today significantly expanded their functions, becoming the most important institutions in the educational process of the younger generation and the formation of the historical consciousness of society.
Keywords: museum, younger generation, patriotism, history, historical memory, historical selfconsciousness.
№ 9 (184) 2023
Страницы 309-310
ЗАРИПОВ Айрат Янсурович
доктор философских наук, профессор кафедры экономической теории Уфимского университета науки и технологий
ПСЯНЧИН Айбулат Валеевич
доктор географических наук, зав. отделом этнологии Института истории, языка и литературы Уфимского федерального исследовательского центра РАН
МИГРАНОВА Эльза Венеровна
кандидат исторических наук, старший научный сотрудник Института истории, языка и литературы Уфимского федерального исследовательского центра РАН
ИСТОРИЧЕСКОЕ САМОСОЗНАНИЕ И КОЛЛЕКТИВНАЯ ПАМЯТЬ ОБЩЕСТВА: РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ МУЗЕЕВ ДЛЯ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ
В статье рассматривается роль музеев в патриотическом воспитании и формировании исторического самосознания молодежи. Отмечается, что музеи, возникнув как место хранилища определенных материальных ценностей, на сегодняшний день значительно расширили свои функции, став важнейшими учреждениями в воспитательном процессе подрастающего поколения и формирования исторического самосознания общества.
Ключевые слова: музей, подрастающее поколение, патриотизм, история, историческая память, историческое самосознание.
196 ВСЕГО, 5 СЕГОДНЯ