INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR REALIZATION OF THE CONSTITUTIONAL PRINCIPLE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR REALIZATION OF THE CONSTITUTIONAL PRINCIPLE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

№ 2 (189) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-2-189-162-163

Pages 162-163

IVLEVA Yuliya Ivanovna
junior researcher of the Sector of Constitutional Law and Constitutional Justice of the Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences (RAS)

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR REALIZATION OF THE CONSTITUTIONAL PRINCIPLE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Application of information and communication technologies in the modern world is a necessary condition for improving the quality of environmental education. Traditional methods and approaches applying to the organization of educational and upbringing process condition the introduction of advanced technologies, as well as the formation of a proper legal framework that regulates and ensures the implementation of this direction. This paper considers the system of legislative acts, especially constitutional provisions, studies specific examples, and identifies the problems of functioning of information and communication technologies in environmental education and upbringing in the Russian Federation.

Keywords: ecology, environmental safety, environmental protection, Legal support, information and communication technologies, the Constitution of the Russian Federation.


№ 2 (189) 2024

Страницы 162-163

ИВЛЕВА Юлия Ивановна
младший научный сотрудник сектора конституционного права и конституционной юстиции Института государства и права Российской академии наук (РАН)

ПРИМЕНЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ДЛЯ РЕАЛИЗАЦИИ КОНСТИТУЦИОННОГО ПРИНЦИПА ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ВОСПИТАНИЯ ГРАЖДАН

Применение информационно-коммуникационных технологий в современном мире выступает необходимым условием для повышения качества экологического образования и воспитания граждан. Традиционные методы и подходы к организации образовательно-воспитательного процесса обуславливают внедрение передовых технологий, а также формирование должной нормативно-правовой базы, упорядочивающей и обеспечивающей реализацию данного направления. В настоящей работе рассмотрена система законодательных актов, в особенности конституционные положения, изучены конкретные примеры, а также выявлены проблемы функционирования информационно-коммуникационных технологий в экологическом образовании и воспитании в Российской Федерации.

Ключевые слова: экология, экологическая безопасность, охрана окружающей среды, правовое обеспечение, информационно-коммуникационные технологии, Конституция РФ.

 109 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ