INTERNATIONAL AND PUBLIC LEGAL ASPECTS OF ENSURING NATIONAL SECURITY OF THE USE OF THE NORTHERN SEA ROUTE

INTERNATIONAL AND PUBLIC LEGAL ASPECTS OF ENSURING NATIONAL SECURITY OF THE USE OF THE NORTHERN SEA ROUTE

№ 4 (191) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-4-191-22-26

Pages 22-26

SOFJINA Olesya Alexandrovna
postgraduate student of State and international law sub-faculty of the St. Petersburg State Maritime Technical University

MISHALCHENKO Mariya Yurievna
senior lecturer of Civil and commercial law sub-faculty of the St. Petersburg State Maritime Technical University

INTERNATIONAL AND PUBLIC LEGAL ASPECTS OF ENSURING NATIONAL SECURITY OF THE USE OF THE NORTHERN SEA ROUTE

The article is devoted to the consideration of the legal regime of the Northern Sea Route in modern conditions. Russia’s Arctic policy is determined by both the domestic and foreign policies of the Russian Federation in relation to the Russian Arctic region. Upholding the interests and maintaining the status of the Northern Sea Route as “the historically established national unified transport communication of Russia in the Arctic”, its active use in the project of an international transport zone controlled by the Russian Federation, which will stretch along the entire Arctic coast from Murmansk to Kamchatka. The Arctic region, with its enormous economic potential, is also of strategic importance for our country. The article provides a description of the features of the legal status of inland waters, the exclusive economic zone of the Russian Federation in the context under consideration. The possibilities of alternative conditions for partnership in the Arctic are shown, including attracting investments from the BRICS countries, and proposals for taking measures to ensure the environmental safety of the region are considered, in particular, tightening penalties for violations of legislation on environmental offenses committed in the Arctic zone.

Keywords: international law, public law, the arctic council, national security, the 1982 United Nations Convention on the law of the sea legal regulation, maritime security, international sanctions.


№ 4 (191) 2024

Страницы 22-26

СОФЬИНА Олеся Александровна
аспирант кафедры государственного и международного права Санкт-Петербургского государственного морского технического университета

МИШАЛЬЧЕНКО Мария Юрьевна
старший преподаватель кафедры гражданского и коммерческого права Санкт-Петербургского государственного морского технического университета

МЕЖДУНАРОДНЫЕ И ПУБЛИЧНЫЕ ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ОБЕСПЕЧЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СЕВЕРНОГО МОРСКОГО ПУТИ

Статья посвящена рассмотрению правового режима Северного морского пути в современных условиях. Арктическая политика России определяется как внутренней, так и внешней политикой Российской Федерации в отношении российского региона Арктики. Отстаивание интересов и сохранение статуса северного морского пути как «исторически сложившейся национальной единой транспортной коммуникации России в Арктике», его активного использования в проекте международной транспортной зоны, подконтрольной Российской Федерации, которая протянется вдоль всего арктического побережья от Мурманска до Камчатки. Арктический регион с его огромным экономическим потенциалом имеет и стратегическое значение для нашей страны. В статье приводится характеристика особенностей правового статуса внутренних вод, исключительной экономической зоны Российской Федерации в рассматриваемом контексте. Показываются возможности альтернативных условий для партнерства в Арктике, в том числе – привлечения инвестиций стран БРИКС, а также рассматриваются предложения по принятию мер в обеспечении экологической безопасности региона, в частности ужесточении наказания за нарушения законодательства по экологическим правонарушениям, совершенным в Арктической зоне.

Ключевые слова: международное право, публичное право, арктический совет, национальная безопасность, Конвенция ООН по морскому праву 1982 г., правовое регулирование, морская безопасность, международные санкции.

 173 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ