LEGAL APPROACHES TO THE DETERMINATION OF COLLECTIVE ABUSE OF DOMINANT POSITION BY DIGITAL PLATFORMS OPERATORS

LEGAL APPROACHES TO THE DETERMINATION OF COLLECTIVE ABUSE OF DOMINANT POSITION BY DIGITAL PLATFORMS OPERATORS

№ 9 (196) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-9-196-277-280

Pages 277-280

KHANCHUKAEVA Luiza Aptievna
postgraduate student of Business law sub-faculty of the Faculty of Law of the M. V. Lomonosov Moscow State University

LEGAL APPROACHES TO THE DETERMINATION OF COLLECTIVE ABUSE OF DOMINANT POSITION BY DIGITAL PLATFORMS OPERATORS

The valid Russian antitrust law provides a special criteria system for determination digital platform operator’s dominant position. At the same time, the provisions of Article 10.1 of the Federal Law of 26.07.2006 No. 135-FZ «On Protection of Competition» are formulated exclusively to identify «sole» dominant position of digital platform operator.
However, in the context of the intensification of the activities of platform business operators and the strengthening of their possible influence on free and fair competition through the abuse of a dominant position in digital markets, the problem of determination of collective dominant position of digital platform operators on the basis of the classical legal approach provided for in Part 3 of Article 5 1 of the Federal Law of 26.07.2006 No. 135-FZ «On Protection of Competition» is becoming relevant, which necessitates a doctrinal study of the possibility and admissibility of applying these legal norms to participants in digital markets.

Keywords: dominant position, collective dominance, collective dominant position, digital platform, digital market.


№ 9 (196) 2024

Страницы 277-280

ХАНЧУКАЕВА Луиза Аптиевна
аспирант кафедры предпринимательского права Юридического факультета Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова

ПРАВОВОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ КОЛЛЕКТИВНОГО ДОМИНИРУЮЩЕГО ПОЛОЖЕНИЯ ХОЗЯЙСТВУЮЩИХ СУБЪЕКТОВ – ВЛАДЕЛЬЦЕВ ЦИФРОВЫХ ПЛАТФОРМ

Действующим российским антимонопольным законодательством предусмотрена специальная критериальная система установления доминирующего положения владельцев транзакционных цифровых платформ. Вместе с тем, нормы статьи 10.1 Федерального закона от 26.07.2006 № 135-ФЗ «О защите конкуренции» предназначены исключительно для установления «единоличного», или индивидуального доминирующего положения хозяйствующих субъектов. Однако в условиях интенсификации деятельности владельцев платформенного бизнеса и усиления их возможного влияния на свободную и честную конкуренцию посредством злоупотребления доминирующим положением на товарных рынках, актуальность приобретает проблема установления коллективного доминирующего положения владельцев цифровых платформ на базе классического правового подхода, предусмотренного частью 3 статьи 5 1 Федерального закона от 26.07.2006 № 135-ФЗ «О защите конкуренции», что обуславливает необходимость доктринального изучения возможности и допустимости применения данных правовых норм к участникам цифровых рынков.

Ключевые слова: доминирующее положение, коллективное доминирование, коллективное доминирующее положение, злоупотребление доминирующим положением, цифровая платформа, цифровой рынок.

 17 ВСЕГО,  5 СЕГОДНЯ