LEGAL ASPECTS OF REGULATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION

LEGAL ASPECTS OF REGULATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION

№ 4 (203) 2025

DOI 10.46320/2073-4506-2025-4-203-319-321

Pages 319-321

DAVUDOVA Saida Yamudinovna
associate professor of Information law and informatics sub-faculty, Institute of Law, Dagestan State University, Makhachkala

RAGIMHANOVA Kamilla Tagirovna
lecturer, of Information law and informatics sub-faculty, Institute of Law, Dagestan State University, Makhachkala

LEGAL ASPECTS OF REGULATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION

The research focuses on the disclosure of the legal basis of artificial intelligence in general, as well as in relation to the field of education. In particular, the provisions of the strategic documents that laid down the course of state policy aimed at automating all spheres of public relations are disclosed. The positions of the authors and experts are taken into account in order to identify a scientific view on the issues of understanding artificial intelligence, the advantages and disadvantages of its use and implementation in the educational process. Attention is paid to the successful practice of educational institutions, which demonstrates the active use of neural network capabilities by both the teaching staff and students (HSE is a special example).

Keywords: education, artificial intelligence, neural network, learner, teacher, automation, digital technologies, legal regulation, strategic documents, robotic systems.


№ 4 (203) 2025

Страницы 319-321

ДАВУДОВА Саида Ямудиновна
доцент кафедры информационного права и информатики, Юридический институт, Дагестанский государственный университет, г. Махачкала

РАГИМХАНОВА Камилла Тагировна
старший преподаватель кафедры информационного права и информатики, Юридический институт, Дагестанский государственный университет, г. Махачкала

ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ РЕГУЛИРОВАНИЯ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В ОБРАЗОВАНИИ

В рамках исследования основной акцент сделан на раскрытии правовой основы искусственного интеллекта в целом, а также применительно к сфере образования. В частности, раскрываются положения стратегических документов, которые заложили курс государственной политики, направленный на автоматизацию всех сфер общественных отношений. Во внимание взяты позиции авторов и экспертов с целью выявления научного взгляда по вопросам понятия искусственного интеллекта, преимуществам и недостаткам его использования и внедрения в образовательный процесс. Уделено внимание успешной практике образовательных учреждений, которая демонстрирует активное использование возможностей нейросетей как со стороны преподавательского состава, так и обучающихся (в качестве особого примера выступает НИУ ВШЭ).

Ключевые слова: образование, искусственный интеллект, нейросеть, обучающийся, преподаватель, автоматизация, цифровые технологии, правовое регулирование, стратегические документы, роботизированные системы.

 4 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ