ONTOLOGICAL CHARACTERISTICS AND ETYMOLOGICAL SOURCES OF SPIRITUAL TRUTH BY P. A. FLORENSKY

ONTOLOGICAL CHARACTERISTICS AND ETYMOLOGICAL SOURCES OF SPIRITUAL TRUTH BY P. A. FLORENSKY

№ 9 (196) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-9-196-575-577

Pages 575-577

KORNEV Georgiy Pavlovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of History, philosophy and sociology sub-faculty of the Nizhny Novgorod State Agrotechnological University

ONTOLOGICAL CHARACTERISTICS AND ETYMOLOGICAL SOURCES OF SPIRITUAL TRUTH BY P. A. FLORENSKY

The purpose of the article is to reveal the ontological nature of Spiritual Truth and its etymological sources. The methodological basis of the research is represented by a combination of the historical-genetic method and the method of hermeneutical reconstruction. The lexical structure and content of the archaic terms «estina» and «aletheia» (αλήθεια), their influence on truth as a living integral organism, spiritualizing cognizable reality, are considered. The idea is substantiated that Florensky, in order to prove the divine status of archaic truth, also proceeded from the Platonic etymology of aletheia, meaning the human striving for existence. The difference between Florensky’s and Heidegger’s understanding of aletheia along the line of oblivion is clarified/concealment. The strategy of Florensky’s overcoming the limitations of rationalism (antinomianism of reason) and empiricism (isolation of perception) by appealing to Spiritual truth as the Trinity of the Father, Son and Holy Spirit is revealed.

Keywords: truth, aletheia, etymology, ontology, Spiritual truth, P. A. Florensky, M. Heidegger, Plato, God, Trinity.


№ 9 (196) 2024

Страницы 575-577

КОРНЕВ Георгий Павлович
доктор философских наук, профессор кафедры истории, философии и социологии Нижегородского государственного агротехнологического университета

ОНТОЛОГИЧЕСКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА И ЭТИМОЛОГИЧЕСКИЕ ИСТОЧНИКИ ДУХОВНОЙ ИСТИНЫ П. А. ФЛОРЕНСКОГО

Цель статьи – раскрытие онтологического характера Духовной истины и ее этимологических источников. Методологическая основа исследования представлена сочетанием историко-генетического метода и метода герменевтической реконструкции. Рассматривается лексическая структура и содержание архаических терминов «естина» и «aletheia» (αλήθεια), их влияние на истину как живой целостный организм, одухотворяющий познаваемую действительность. Обосновывается идея о том, что Флоренский для доказательства божественного статуса архаической истины исходил также из платоновской этимологии aletheia, означающей стремление человека к сущему. Уточняется различие между пониманием aletheia Флоренским и Хайдеггером по линии забвениия/сокрытость. Раскрывается стратегия преодоления Флоренским ограниченности рационализма (антиномичности разума) и эмпиризма (замкнутости восприятия) путем обращения к Духовной истине как Триединству Отца, Сына и Духа Святого.

Ключевые слова: истина, aletheia, этимология, онтология, Духовная истина, П. А. Флоренский, М. Хайдеггер, Платон, Бог, Триединство.

 18 ВСЕГО,  4 СЕГОДНЯ