PUBLIC ADMINISTRATION REFORM IN THE FIELD OF STATE CONTROL (SUPERVISION): FIRST RESULTS

PUBLIC ADMINISTRATION REFORM IN THE FIELD OF STATE CONTROL (SUPERVISION): FIRST RESULTS

№ 6 (193) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-6-193-227-228

Pages 227-228

ARTSYTOV Nikolay Andreevich
magister student of the St. Petersburg National Research University of Information Technology, Mechanics and Optics

ABRAMOV Kirill Dmitrievich
magister student of the St. Petersburg National Research University of Information Technology, Mechanics and Optics

KOT Marina Konstantinovna
Ph.D. in Law, associate professor of Legal support of economic activities sub-faculty of the Samara State University of Economics

PUBLIC ADMINISTRATION REFORM IN THE FIELD OF STATE CONTROL (SUPERVISION): FIRST RESULTS

Changing approaches to public administration in terms of the formation of the principles of openness, digitalization of management processes carried out by the Government of the Russian Federation in order to ensure an increase in the index of trust of citizens and business communities in government, and a reduction in the administrative burden on entrepreneurs, was directly reflected in the restructuring of the system of state control (supervision) of business activities. Law No. 248-FZ has been in force for several years, although not in full, and is designed to consolidate at the legislative level new approaches to the state’s supervisory policy. During the period of validity of the Law, an understanding of the peculiarities of applying the innovations of the institution of supervisory activities has already developed, and the practice of implementing the provisions of the Law has also been formed. In this article, the authors offer an analysis of the problematic aspects of Law No. 248-FZ and provide criticism of its individual provisions. The authors concluded that it is necessary to eliminate some of the shortcomings that impede the implementation of the concept of the Law as a leading regulatory act in the field of state supervisory activities.

Keywords: state control (supervision), control measures, reform of legislation on state control (supervision).


№ 6 (193) 2024

Страницы 227-228

АРЦЫТОВ Николай Андреевич
магистр Санкт-Петербургского национального исследовательского университета информационных технологий, механики и оптики

АБРАМОВ Кирилл Дмитриевич
магистр Санкт-Петербургского национального исследовательского университета информационных технологий, механики и оптики

КОТ Марина Константиновна
кандидат юридических наук, доцент кафедры правового обеспечения экономической деятельности Самарского государственного экономического университета

РЕФОРМА ГОСУДАРСТВЕННОГО УПРАВЛЕНИЯ В СФЕРЕ ГОСУДАРСТВЕННОГО КОНТРОЛЯ (НАДЗОРА): ПЕРВЫЕ ИТОГИ

Изменение подходов к государственному управлению в аспекте формирования принципов открытости, цифровизации управленческих процессов, осуществляемых Правительством РФ в целях обеспечения повышения индекса доверия граждан, бизнес сообществ к власти, снижения административной нагрузки на предпринимателей, нашло непосредственное отражение в перестройке системы государственного контроля (надзора) предпринимательской деятельности. В течение нескольких лет действует, хотя и не в полном объеме, Закон № 248-ФЗ, призванный на законодательном уровне закрепить новые подходы к надзорной политике государства. За период действия Закона уже сложилось понимание особенностей применения новелл института надзорной деятельности, а также сформировалась практика реализации норм Закона. В настоящей статье авторами предложен анализ проблемных аспектов действия Закона № 248-ФЗ, приведена критика его отдельных положений. Авторами сделан вывод о необходимости устранения некоторых недостатков, препятствующих реализации концепции Закона как ведущего нормативного акта в сфере надзорной деятельности государства.

Ключевые слова: государственный контроль (надзор), контрольные мероприятия, реформа законодательства о государственном контроле (надзоре).

 35 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ