SOCIOCULTURAL INCLUSIVE PRACTICES IN MODERN RUSSIA AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS

SOCIOCULTURAL INCLUSIVE PRACTICES IN MODERN RUSSIA AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS

№ 7 (182) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-7-182-510-514

Pages 510-514

SUDAKOVA Nataliya Evgenjevna
Ph.D. in pedagogical sciences, Ph.D. in philosophical sciences, professor of UNESCO sub-faculty of the Institute of Public Administration and Management of the RANEPA under the President of the Russian Federation

PLINTSOVSKIY Andrey Sergeevich
postgraduate student of UNESCO sub-faculty of the Institute of Public Administration and Management of the RANEPA under the President of the Russian Federation

SOCIOCULTURAL INCLUSIVE PRACTICES IN MODERN RUSSIA AS A SUBJECT OF PHILOSOPHICAL ANALYSIS

The article reveals the features of the deployment of socio-cultural inclusive initiatives in timely Russia. The purpose of the work is due to the need to identify the specifics of the implementation of inclusive socio-cultural initiatives that contribute to the successful socialization and creative self-realization of people with health deficits. The theoretical and methodological basis of inclusive practices research is presented. Russian socio-cultural practices of inclusive orientation are comprehended by means of philosophical and anthropological analysis. In the course of the study, it was revealed that modern strategies of socio-cultural development that implement inclusive ideas require overcoming formal models for evaluating their effectiveness. The economic feasibility of inclusive initiatives should be based on the real capabilities of each individual with health deficits. Socio-cultural development strategies require a systematic assessment of their effectiveness by the expert community and further updating.

Keywords: inclusion, disability, people with health deficits, Russia, creativity, sociocultural inclusive practices.


№ 7 (182) 2023

Страницы 510-514

СУДАКОВА Наталия Евгеньевна
кандидат педагогических наук, доктор философских наук, профессор кафедры ЮНЕСКО Института государственной службы и управления РАНХиГС при Президенте Российской Федерации

ПЛИНЦОВСКИЙ Андрей Сергеевич
аспирант кафедры ЮНЕСКО Института государственной службы и управления РАНХиГС при Президенте Российской Федерации

СОЦИОКУЛЬТУРНЫЕ ИНКЛЮЗИВНЫЕ ПРАКТИКИ В СОВРЕМЕННОЙ РОССИИ КАК ПРЕДМЕТ ФИЛОСОФСКОГО АНАЛИЗА

В статье раскрываются особенности развёртывания в своевременной России социокультурных инклюзивных инициатив. Цель работы обусловлена необходимостью выявления специфики реализации инклюзивных социокультурных инициатив, способствующих успешной социализации и творческой самореализации людей с дефицитами в области здоровья. Представлен теоретико-методологический базис исследования расширения пространства инклюзивных практик. Российские социокультурные практики инклюзивной направленности осмыслены средствами философского анализа. В процессе исследования выявлено, что современные стратегии социокультурного развития, реализующие инклюзивные идеи, требуют преодоления формальных моделей оценки их эффективности. Экономическая целесообразность инклюзивных инициатив должна исходить из реальных возможностей каждого индивида, имеющего дефициты в области здоровья. Стратегии социокультурного развития требуют системной оценки их результативности экспертным сообществом и дальнейшей актуализации.

Ключевые слова: инклюзия, инвалидность, люди с дефицитами в области здоровья, Россия, творчество, социокультурные инклюзивные практики.

 293 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ