STATE POLICY IN THE FIELD OF СONFESSIONAL EDUCATION: HISTORICAL ASPECT AND SIBERIAN SPECIFICS (BASED ON THE MATERIALS OF THE RUSSIAN STATE HISTORICAL ARCHIVE)
№ 5 (168) 2022
DOI 10.46320/2073-4506-2022-5-168-84-86
Pages 84-86
NEDZELYUK Tatyana Gennadjevna
Ph.D. in historical sciences, leading researcher of the Tobolsk Complex Scientific Station of the Ural branch of the Russian Academy of Sciences, Professor of National and universal history sub-faculty of the Novosibirsk State Pedagogical University
STATE POLICY IN THE FIELD OF СONFESSIONAL EDUCATION: HISTORICAL ASPECT AND SIBERIAN SPECIFICS (BASED ON THE MATERIALS OF THE RUSSIAN STATE HISTORICAL ARCHIVE)
This article is the next in a series of analytical materials that we have prepared to cover the activities of the Russian State in the context of regulating state-confessional relations in the Siberian region. The body of archival materials available for study has been identified and characterized. The result of the analytical study was the conclusion about the nonlinearity and multi- vector nature of state policy in the field of confessional education. The myth of the total compulsory Orthodoxy of education in the Russian Empire is debunked.
Keywords: сonfessional education, state policy in the field of confessional education, Russian State Historical Archive, Department of Spiritual Affairs of Non-Orthodox Confessions, confessional education in Siberia, religious education in a multi- confessional society.
№ 5 (168) 2022
Страницы 84-86
НЕДЗЕЛЮК Татьяна Геннадьевна
доктор исторических наук, ведущий научный сотрудник Тобольской комплексной научной станции Уральского отделения Российской академии наук, профессор кафедры отечественной и всеобщей истории Новосибирского государственного педагогического университета
ГОСУДАРСТВЕННАЯ ПОЛИТИКА В СФЕРЕ КОНФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ: ИСТОРИЧЕСКИЙ АСПЕКТ И СИБИРСКАЯ СПЕЦИФИКА (ПО МАТЕРИАЛАМ РОССИЙСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ИСТОРИЧЕСКОГО АРХИВА)
Данная публикация является очередной в ряду подготовленных нами аналитических материалов по освещению деятельности Российского государства в контексте регулирования государственно-конфессиональных отношений. Выявлен и охарактеризован корпус материалов архивного хранения, доступных для изучения. Итогом проведенного аналитического исследования стал вывод о нелинейности и многовекторности государственной политики в сфере конфессионального образования. Развенчивается миф о тотальной принудительной православизации образования в Российской империи.
Ключевые слова: конфессиональное образование, государственная политика в сфере конфессионального образования, Российский государственный исторический архив, Департамент духовных дел инославных исповеданий, конфессиональное образование в Сибири, религиозное образование в полиэтноконфессиональном социуме.
311 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ