THE ORIGINALITY OF THE VIEWS OF N. A. BERDYAEV AND I. A. ILYIN ON MAN

THE ORIGINALITY OF THE VIEWS OF N. A. BERDYAEV AND I. A. ILYIN ON MAN

№ 1 (188) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2023-1-188-550-552

Pages 550-552

GUSEV Valeriy Sergeevich (Bishop Filaret)
Clergyman, lecturer of the Nizhny Novgorod Theological Seminary, Kozma Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

THE ORIGINALITY OF THE VIEWS OF N. A. BERDYAEV AND I. A. ILYIN ON MAN

This article examines the features of the anthropological views of two of the largest Russian thinkers of the end of the XIX – first half of the XX centuries – N. A. Berdyaev (1874-1948) and I. A. Ilyin (1883-1954). It is noted that the problem of the essence of a person, his place in the world and purpose occupies the main place in their work. Both philosophers did not aim at building a systematic anthropology, were based on their own experience and reflection, and also considered the essence and purpose of man in his religious dimension. I. A. Ilyin, unlike N. A. Berdyaev, tried to bring his ideas to logical completeness, clarity. If, according to I. A. Ilyin, faith lies at the center of a person’s life as the beginning that determines the whole being, nature and destiny of a person, then N. A. Berdyaev considers a person as a being called to creative self-realization, and thereby revealing the personal beginning in himself.

Keywords: I. A. Ilyin, N. A. Berdyaev, man, anthropology, existentialism, spirituality, philosophy, religiosity.


№ 1 (188) 2024

Страницы 550-552

ГУСЕВ Валерий Сергеевич (Епископ Филарет)
священнослужитель, преподаватель Нижегородской духовной семинарии, Нижегородского государственного педагогического университета имени Козьмы Минина

СВОЕОБРАЗИЕ ВЗГЛЯДОВ Н. А. БЕРДЯЕВА И И. А. ИЛЬИНА НА ЧЕЛОВЕКА

В представленный статье рассматриваются особенности антропологических воззрений двух крупнейших отечественных мыслителей кон. XIX – пер. пол. XX столетий – Н. А. Бердяева (1874-1948 гг.) и И. А. Ильина (1883-1954 гг.). Отмечается, что проблема сущности человека, его места в мире и предназначения занимает основное место в их творчестве. Оба философа не ставили своей целью построение систематической антропологии, основывались на собственном опыте и рефлексии, а также рассматривали сущность и предназначение человека в его религиозном измерении. И. А. Ильин, в отличие от Н. А. Бердяева пытался довести свои идеи до логической завершенности, ясности. Если по И. А. Ильину, в центре жизни человека лежит вера как начало, определяющее все бытие, естество и предназначение личности, то Н. А. Бердяев рассматривает человека как существо, призванное к творческой самореализации, и тем самым, раскрывающее в себе личностное начало.

Ключевые слова: И. А. Ильин, Н. А. Бердяев, человек, антропология, экзистенциализм, духовность, философия, религиозность.

 49 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ