THE STATE OF REGULATORY REGULATION OF GOAL-SETTING IN THE RUSSIAN LEGAL POLICY IN THE FIELD OF SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF SOCIETY: QUESTIONS OF THEORY
№ 4 (203) 2025
DOI 10.46320/2073-4506-2025-4-203-98-100
Pages 98-100
NAGIMOVA Zarina Favarisovna
postgraduate student of the 3rd year full-time of Theory of state and law sub-faculty, Institute of Law, Ufa University of Science and Technology; Head of the Legal Department of the Limited Liability Company International Franchising Educational Management Company Samolet Plus
THE STATE OF REGULATORY REGULATION OF GOAL-SETTING IN THE RUSSIAN LEGAL POLICY IN THE FIELD OF SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF SOCIETY: QUESTIONS OF THEORY
The article is devoted to the analysis of the regulatory regulation of goal-setting in the Russian legal policy in the field of socio-economic development of society. Based on the analysis of constitutional provisions, federal laws and decrees of the President of the Russian Federation, the author studies the mechanisms for the formation of public policy goals, including the provision of social guarantees, stimulating economic growth, the balance of public and private interests, as well as the harmonization of intersectoral regulation. Particular attention is paid to the role of strategic planning and national projects as key tools for the implementation of socio-economic goals. The article emphasizes the relevance of synchronizing legal and economic mechanisms to overcome regional inequality, the fight against corruption and the demographic crisis. The author notes progress in the development of the regulatory framework, but highlights continuing challenges, such as the low human development index in a number of regions and the need to introduce proactive forecasting methods. In conclusion, the importance of the transition from reactive to preventive legal policies focused on sustainable development and adaptation to global economic transformations is justified.
Keywords: Russian legal policy, socio-economic development, goal setting, strategic planning, regulatory regulation, social state, regional inequality, national projects, constitutional foundations, forecasting economic changes.
№ 4 (203) 2025
Страницы 98-100
НАГИМОВА Зарина Фаварисовна
аспирант 3-го курса очной формы обучения кафедры теории государства и права, Институт права, Уфимский университет науки и технологий; руководитель юридического отдела Общества с ограниченной ответственностью Международная франчайзинговая образовательная управляющая компания «Самолет Плюс»
СОСТОЯНИЕ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ЦЕЛЕПОЛАГАНИЯ В РОССИЙСКОЙ ПРАВОВОЙ ПОЛИТИКЕ В ОБЛАСТИ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА: ВОПРОСЫ ТЕОРИИ
Статья посвящена анализу нормативно-правового регулирования целеполагания в российской правовой политике в сфере социально-экономического развития общества. На основе анализа конституционных положений, федеральных законов и указов Президента РФ автор исследует механизмы формирования целей государственной политики, включая обеспечение социальных гарантий, стимулирование экономического роста, баланс публичных и частных интересов, а также гармонизацию межотраслевого регулирования. Особое внимание уделяется роли стратегического планирования и национальных проектов как ключевых инструментов реализации социально-экономических целей. В статье подчеркивается актуальность синхронизации правовых и экономических механизмов для преодоления регионального неравенства, борьбы с коррупцией и демографическим кризисом. Автор отмечает прогресс в развитии нормативной базы, но выделяет сохраняющиеся вызовы, такие как низкий индекс человеческого развития в ряде регионов и необходимость внедрения проактивных методов прогнозирования. В заключение обосновывается важность перехода от реактивной к превентивной правовой политике, ориентированной на устойчивое развитие и адаптацию к глобальным экономическим трансформациям.
Ключевые слова: российская правовая политика, социально-экономическое развитие, целеполагание, стратегическое планирование, нормативно-правовое регулирование, социальное государство, региональное неравенство, национальные проекты, конституционные основы, прогнозирование экономических изменений.
10 ВСЕГО, 2 СЕГОДНЯ