TO THE QUESTION OF LEGAL REGULATION OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE FIELD OF HEALTH CARE

TO THE QUESTION OF LEGAL REGULATION OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE FIELD OF HEALTH CARE

№ 3 (178) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-3-178-460-463

Pages 460-463

FEDULIN Elisey Andreevich
Chief Specialist of the Production Support Department of «Intelligent Systems» LLC

DANILOV Evgeniy Viktorovich
Ph.D. in biological sciences, associate professor of Theory and methodology of physical culture and sports sub-faculty of the M. Akmulla Bashkir State Pedagogical University

FEDULINA Inna Rifadovna
Ph.D. in pedagogical sciences, associate professor of Theory and methodology of physical culture and sports sub-faculty of the M. Akmulla Bashkir State Pedagogical University

MASEYCHUK Yuriy Maratovich
associate professor of Fire and tactical special training sub-faculty of the Ufa Law Institute of the MIA of Russia

TO THE QUESTION OF LEGAL REGULATION OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE FIELD OF HEALTH CARE

Health care is the most important social sphere of society. The science of “health economics” and the practice of economic analysis in Russian health care has more than 25 years. For a long time, health care management was based mainly on administrative methods,
i.e. was in the hands of the state [18].
However, in the context of a socially oriented budget, which is quite seriously dependent on the price of energy resources, the state, through the adoption of special legal acts, makes attempts to establish opportunities for the participation of private investments in healthcare facilities [4].
The set of regulations governing the interaction between the state and a private investor, as practice shows, does not fully regulate these legal relations, laying only the general framework for the legal regulation of this area, which gives rise to quite serious problems of law enforcement, up to examples of social tension, in connection with which there is a need for continuous improvement. All this determines the relevance of the chosen topic.
The authors chose as the purpose of writing the article – a practical study of the application of legislation in specific historical conditions, establishing the principles of interaction between a public and a private participant in order to protect the rights of citizens and their legitimate interests for quality medical services.
The tasks of public-private partnership (hereinafter referred to as PPP) in healthcare today are as follows: improving the material and technical base of healthcare, creating conditions for the development of PPP in this area, reducing direct government spending on the maintenance of budgetary institutions, including expanding the practice of concluding concession agreements, increasing the quality of services provided by the private party and wholly or partly financed by the state.
The subject of the study are the objects (property complex transferred to PPP or concession) and PPP subjects (public partner and private partner).
The authors come to the conclusion that public-private partnership can make a certain contribution to the demonopolization of the Russian healthcare system due to the private, investment component, more efficient use of public spending, creating conditions for technological acceleration and stable development of healthcare. This article will be of interest to researchers in the field of law and health economics who study the development of public-private partnerships in the Russian Federation.

Keywords: public-private partnership, concession, healthcare, government programs, social sphere.


№ 3 (178) 2023

Страницы 460-463

ФЕДУЛИН Елисей Андреевич
главный специалист отдела обеспечения производства ООО «Интеллектуальные системы»

ДАНИЛОВ Евгений Викторович
кандидат биологических наук, доцент кафедры теории и методики физической культуры и спорта Башкирского государственного педагогического университета имени М. Акмуллы

ФЕДУЛИНА Инна Рифадовна
кандидат педагогических наук, доцент кафедры теории и методики физической культуры и спорта Башкирского государственного педагогического университета имени М. Акмуллы

МАСЕЙЧУК Юрий Маратович
доцент кафедры огневой и тактико-специальной подготовки Уфимского юридического института МВД России

К ВОПРОСУ О ПРАВОВОМ РЕГУЛИРОВАНИИ ГОСУДАРСТВЕННО-ЧАСТНОГО ПАРТНЕРСТВА В ОБЛАСТИ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ

Здравоохранение – важнейшая социальная сфера общества. Наука «экономика здравоохранения» и практика экономического анализа в российском здравоохранении насчитывает более 25 лет. Длительное время управление здравоохранением строилось преимущественно на административных методах, т.е. находилось в руках государства [18].
Однако, в условиях социально-ориентированного бюджета, достаточно серьезно зависящего от цены на энергоресурсы, государство, посредством принятия специальных правовых актов, делает попытки установления возможностей участия частных инвестиций в объекты здравоохранения [4].
Совокупность нормативных актов, регулирующих порядок взаимодействия государства и частного инвестора, как показывает практика, не в полной мере регулирует данные правоотношения, закладывая лишь общие рамки правового регулирования данной сферы, что порождает достаточно серьезные проблемы правоприменения, вплоть до примеров социальной напряженности, в связи с чем существует необходимость их постоянного совершенствования. Все это обуславливает актуальность выбранной темы.
В качестве цели написания статьи авторами избрано практическое исследование применения законодательства в конкретно-исторических условиях, устанавливающее принципы взаимодействия публичного и частного участника в целях защиты прав граждан и их законных интересов на качественные медицинские услуги.
Задачи государственно-частного партнёрства (далее – ГЧП) в здравоохранении на сегодняшний день таковы: улучшение материально-технической базы здравоохранения, формирование условий для развития ГЧП в данной сфере, снижение прямых расходов государства на содержание бюджетных учреждений, включая расширение практики заключения концессионных соглашений, повышение качества услуг, оказываемых частной стороной и полностью или частично финансируемых государством.
Предметом исследования выступают объекты (имущественный комплекс, предаваемый в ГЧП или концессию) и субъекты ГЧП (публичный партнер и частный партнер).
Авторы приходят к выводу, что государственно-частное партнёрство может внести определенный вклад в демонополизацию системы здравоохранения России за счёт частной, инвестиционной составляющей, более эффективном использовании государственных расходов, создания условий для технологического ускорения и стабильного развития здравоохранения. Данная статья будет интересна исследователям в области права и экономики здравоохранения, изучающим развитие государственно- частного партнёрства на территории Российской Федерации.

Ключевые слова: государственно-частное партнёрство, концессия, здравоохранение, государственные программы, социальная сфера.

 372 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ