TO THE QUESTION OF SYSTEM APPROACH IN MODELING OF MARKETING ACTIVITY
№ 3 (190) 2024
DOI 10.46320/2073-4506-2024-3-190-491-493
Pages 491-493
AMIRKHANOVA Liliya Rifovna
Ph.D. in economical sciences, professor of Computational mathematics and cybernetics sub-faculty of the Ufa University of Science and Technology
BIKMETOV Evgeniy Yurjevich
Ph.D. in sociological sciences, professor of Digital technologies in economics and management sub-faculty of the Ufa University of Science and Technology
PYATEREVA Valentina Andreevna
student of the bachelor’s degree program in the direction of training “Mathematical support and administration of information systems” of the Ufa University of Science and Technology
TO THE QUESTION OF SYSTEM APPROACH IN MODELING OF MARKETING ACTIVITY
The relevance of the study is due to the fact that the management of marketing activity, its information support in order to improve efficiency requires a systemic vision of the problem. In the system approach in the modeling of national marketing activity proposed by the authors, the main emphasis is placed on the allocation of the scale of functions at different levels of the system structure, the creation of a single centralized database. The proposed approach makes it possible to increase the efficiency of marketing processes research, optimize data management and ensure informed decision-making.
Keywords: marketing research, system approach, modeling, marketing informatization, system of marketing activity, levels and functions of marketing activity, database, modeling tools.
№ 3 (190) 2024
Страницы 491-493
АМИРХАНОВА Лилия Рифовна
доктор экономических наук, профессор кафедры вычислительной математики и кибернетики Уфимского университета науки и технологий
БИКМЕТОВ Евгений Юрьевич
доктор социологических наук, профессор кафедры цифровых технологий в экономике и управлении Уфимского университета науки и технологий
ПЯТЕРЕВА Валентина Андреевна
студент программы бакалавриата по направлению подготовки «Математическое обеспечение и администрирование информационных систем» Уфимского университета науки и технологий
К ВОПРОСУ О СИСТЕМНОМ ПОДХОДЕ В МОДЕЛИРОВАНИИ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Актуальность исследования обусловлена тем обстоятельством, что управление маркетинговой деятельностью, ее информационное обеспечение с целью повышения эффективности требует системного видения проблемы. В предлагаемом авторами системном подходе в моделировании национальной маркетинговой деятельности основной акцент делается на выделении масштабности функций на различных уровнях структуры системы, создании единой централизованной базы данных. Предложенный подход позволяет повысить эффективность исследования маркетинговых процессов, оптимизировать управление данными и обеспечить обоснованное принятие решений.
Ключевые слова: маркетинговые исследования, системный подход, моделирование, информатизация маркетинга, система маркетинговой деятельности, уровни и функции маркетинговой деятельности, база данных, инструментарий моделирования.
154 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ