USING THE RESULTS ADMINISTRATIVE ACTIVITIES IN THE PRACTICE OF INVESTIGATIVE EVIDENCE: PROPER DOCTRINAL SUMMARY IS REQUIRED AND LEGISLATIVE APPROACHES
ПРАВДА И ЗАКОН № 2(28)/2024
DOI 10.46320/2073-4506-2024-2a-55-62
Pages 55-62
Sergey B. Rossinskiy
Institute of state and law of the Russian academy of sciences, Moscow, Russia, s.rossinskiy@gmail.com
USING THE RESULTS ADMINISTRATIVE ACTIVITIES IN THE PRACTICE OF INVESTIGATIVE EVIDENCE: PROPER DOCTRINAL SUMMARY IS REQUIRED AND LEGISLATIVE APPROACHES
Abstract. The article substantiates the high information potential of the results of administrative activities and draws attention to the lack of a regulatory framework for their use as full-fledged means of criminal procedural evidence. At the same time, practical technologies have been identified that allow employees of preliminary investigation bodies to overcome existing gaps in regulatory regulation, primarily the well-known applied algorithm, which consists of positioning the results of administrative activities under the guise of the results of operational investigative activities. Based on a critical assessment of such technologies, the article formulates a conclusion about the need to introduce approaches into doctrine, legislation and law enforcement practice that are based on an understanding of the results of administrative activities as autonomous means of criminal procedural evidence.
Keywords: administrative activities, proof, proof, results of administrative activities, results of operational investigative activities, collecting evidence, means of criminal procedural evidence
Страницы 55-62
Сергей Борисович Россинский
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ РЕЗУЛЬТАТОВ АДМИНИСТРАТИВНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ПРАКТИКЕ СЛЕДСТВЕННОГО ДОКАЗЫВАНИЯ: ТРЕБУЮТСЯ НАДЛЕЖАЩИЕ ДОКТРИНАЛЬНЫЕ И ЗАКОНОДАТЕЛЬНЫЕ ПОДХОДЫ
Аннотация. В статье обосновывается высокий информационный потенциал результатов административной деятельности и обращается внимание на отсутствие нормативной основы для их использования как полноценных средств уголовно-процессуального доказывания. Одновременно выявляются практические технологии, позволяющие сотрудникам органов предварительного расследования преодолевать существующие пробелы нормативного регулирования в первую очередь известный прикладной алгоритм, состоящий в позиционировании результатов административной деятельности под видом результатов оперативно-розыскной деятельности. Исходя из критической оценки всех подобных технологий, в статье формулируется вывод о необходимости внедрения в доктрину, законодательство и правоприменительную практику подходов, основанных на понимании результатов административной деятельности как автономных средств уголовно-процессуального
доказывания.
Ключевые слова: административная деятельность, доказательство, доказывание, результаты административной деятельности, результаты оперативно-розыскной деятельности, собирание доказательств, средства уголовно-процессуального доказывания
140 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ