ISSUES OF INTERPRETATION OF THE TERM “EDUCATIONAL SERVICES” IN RUSSIAN AND WORLD PRACTICE: ECONOMIC AND LEGAL APPROACH

ISSUES OF INTERPRETATION OF THE TERM “EDUCATIONAL SERVICES” IN RUSSIAN AND WORLD PRACTICE: ECONOMIC AND LEGAL APPROACH

№ 9 (184) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-9-184-284-286

Pages 284-286

PLESHIVTSEVA Anna Alexeevna
Ph.D. in economical sciences, associate professor of Organization and technology of service activities sub-faculty of the Institute of Tourism, Service and Creative Industries of the Southern Federal University, Rostov-on-Don

ZASHCHITINA Elena Konstantinovna
Ph.D. in economical sciences, associate professor of Business economy sub-faculty of the Institute of Management in Economics, Ecological and Social Systems of the Southern Federal University, branch in Taganrog

ISSUES OF INTERPRETATION OF THE TERM “EDUCATIONAL SERVICES” IN RUSSIAN AND WORLD PRACTICE: ECONOMIC AND LEGAL APPROACH

The interpretation of approaches to defining the concept of “educational services” and the precise definition of their functions is not only in the field of view of educational institutions, but also of state socio-political and economic institutions. It is especially difficult to draw a line between the educational function of educational activities and the economic benefits of services regulated by the market. The purpose of this article is to study the interpretation of the term “educational services” from the perspective of their economic and legal nature. To achieve this goal, Russian and foreign examples and features are considered, and emphasis is placed on the need to develop certain types of educational services focused on self-realization, self-determination, improving the quality of education.

Keywords: educational services, global education services market, competitiveness, legal framework, innovative educational activities, world economy, export of educational services.


№ 9 (184) 2023

Страницы 284-286

ПЛЕШИВЦЕВА Анна Алексеевна
кандидат экономических наук, доцент кафедры организации и технологий сервисной деятельности Института туризма, сервиса и креативных индустрий Южного федерального университета, г. Ростов-на-Дону

ЗАЩИТИНА Елена Константиновна
кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики предприятия Института управления в экономических, экологических и социальных системах Южного федерального университета, филиал в г. Таганроге

ВОПРОСЫ ТРАКТОВАНИЯ ТЕРМИНА «ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УСЛУГИ» В РОССИЙСКОЙ И МИРОВОЙ ПРАКТИКЕ: ЭКОНОМИКО-ПРАВОВОЙ ПОДХОД

Трактование подходов к определению понятия «образовательные услуги» и точное определение их функций находится не только в поле зрения образовательных учреждений, но и государственных социально-политических и экономических институтов. Это обусловлено тем, что особенно сложно провести грань между просветительской функцией образовательной деятельности и экономической выгодой услуг, регулируемых рынком. Целью данной статьи является изучение вопросов трактования термина «образовательные услуги» с позиции их экономической и правовой природы. Для достижения данной цели рассмотрены российские и зарубежные примеры и особенности, а также сделан упор на необходимость развития отдельных видов образовательных услуг, ориентированных на самореализацию, самоопределение и повышение качества образования.

Ключевые слова: образовательные услуги, мировой рынок образовательных услуг, конкурентоспособность, правовые основы, инновационная образовательная деятельность, мировая экономика, экспорт образовательных услуг.

 184 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ