POLITICAL AND LEGAL NARRATIVE OF RESOLVING SOCIAL CONFLICTS IN THE CONCEPT OF CONFUCIUS

POLITICAL AND LEGAL NARRATIVE OF RESOLVING SOCIAL CONFLICTS IN THE CONCEPT OF CONFUCIUS

№ 10 (185) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-10-185-387-390

Pages 387-390

NADTOCHIY Igor Olegovich
Ph.D. in philosophical sciences, professor of Humanities, Russian and foreign languages sub-faculty of the Voronezh State Academy of Sports

NOVIKOV Oleg Alexeevich
Ph.D. in Law, associate professor of Humanities, Russian and foreign languages sub-faculty of the Voronezh State Academy of Sports

POLITICAL AND LEGAL NARRATIVE OF RESOLVING SOCIAL CONFLICTS IN THE CONCEPT OF CONFUCIUS

The subject of the article’s research is perhaps the most famous Chinese ethical and political teaching – Confucianism, which for many centuries has had, and continues to have today, a huge impact on both the mass consciousness of the countries of the Confucian cultural region (China, Korea, Vietnam, Japan), and on the political and social practices of the states of the Far East. The Confucian socio-political concept, having been transformed many times, was implemented to one degree or another within the framework of the state and legal tradition of the countries of the Far Eastern region. Confucius created a management concept very specific to the Ancient World, designed to ensure the stability of the entire civilizational mechanism. The value foundation of Chinese civilization is, to a large extent, formed by Confucian cultural matrices and social archetypes that arose and developed on their basis. The modernization of the vectors of political, economic and socio-cultural interaction of Russia in the global world, which has emerged in recent years, actualizes, among other things, the study of the experience of Chinese civilization and other civilizations of the Far East, which have long been in the orbit of Chinese cultural influence. The main conclusion of the study is related to the fact that the foundation of the Confucian view on the problems of resolving social conflicts is the moral and ethical narrative of the tradition, the apologist for the applicability of which in all spheres of public life was Confucius. At the same time, according to the views of the Chinese philosopher, this narrative (and, in principle, no other) cannot be imposed on society through force. This kind of government policy, according to Confucius, is a factor in the instability of social systems and problematizes, to a certain extent, the possibility of full-fledged civilizational development.

Keywords: narrative, concept, idea, Confucianism, ethics, culture, civilization, society, person, state, law.


№ 10 (185) 2023

Страницы 387-390

НАДТОЧИЙ Игорь Олегович
доктор философских наук, профессор кафедры гуманитарных дисциплин, русского и иностранных языков Воронежской государственной академии спорта

НОВИКОВ Олег Алексеевич
кандидат юридических наук, доцент кафедры гуманитарных дисциплин, русского и иностранных языков воронежской государственной академии спорта

ПОЛИТИКО-ПРАВОВОЙ НАРРАТИВ РАЗРЕШЕНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ КОНФЛИКТОВ В КОНЦЕПЦИИ КОНФУЦИЯ

Предметом исследования статьи является, пожалуй, самое известное китайское этико-политическое учение – конфуцианство, которое на протяжении многих веков оказывало, и оказывает в наши дни, огромное воздействие как на массовое сознание стран конфуцианского культурного региона (Китай, Корея, Вьетнам, Япония), так и на политические и социальные практики государств Дальнего Востока. Конфуцианская социально-политическая концепция, многократно трансформировавшись, реализовалась в той или иной степени в рамках государственно-правовой традиции стран Дальневосточного региона. Конфуцием была создана весьма специфическая для Древнего мира концепция управления, призванная обеспечивать устойчивость всего цивилизационного механизма. Ценностный фундамент Китайской цивилизации, в значительной степени, сформирован конфуцианскими культурными матрицами и социальными архетипами, возникшими и развившимися на их основе.
Модернизация векторов политического, экономического и социокультурного взаимодействия России в глобальном мире, наметившаяся в последние годы, актуализирует, среди прочего, исследование опыта Китайской цивилизации и иных цивилизаций Дальнего Востока, долгое время находившихся в орбите китайского культурного влияния. Основной вывод исследования связан с тем, что фундаментом конфуцианского взгляда на проблематику разрешения социальных конфликтов является морально-этический нарратив традиции, апологетом применимости которого во всех сферах общественной жизни выступил Конфуций. Вместе с тем, согласно взглядам китайского философа, данный нарратив (как и в принципе, никакой иной) не может быть навязан обществу через силовое воздействие. Такого рода государственная политика, по мнению Конфуция, является фактором неустойчивости социальных систем и проблематизирует, в известной степени, возможность полноценного цивилизационного развития.

Ключевые слова: нарратив, концепция, идея, конфуцианство, этика, культура, цивилизация, общество, человек, государство, право.

 252 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ