THE DOMESTIC EDUCATION SYSTEM IN THE CONTEXT OF MODERN INFORMATION CHALLENGES

THE DOMESTIC EDUCATION SYSTEM IN THE CONTEXT OF MODERN INFORMATION CHALLENGES

№ 12 (175) 2022

DOI 10.46320/2073-4506-2022-12-175-436-437

Pages 436-437

RAKHMATULLINA Zugura Yaganurovna
Ph.D. in philosophical sciences, professor, Head of the Institute of History, Language and Literature of the Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences

KUTLOVA Regina Rashitovna
postgraduate student of the Ufa University of Science and Technology

THE DOMESTIC EDUCATION SYSTEM IN THE CONTEXT OF MODERN INFORMATION CHALLENGES

Changing of the digitalization in all spheres of social activity leads to the emergence of some dialectical contradictions, such as the “digital divide”. It also leads to the low level of information culture and the risk of domestic education being changed. What is required is philosophical reflection and development of practice-oriented models that explicate the mechanism of functioning of complex social systems in the conditions of digitalization. It determines the prospects for their development and allow predicting the consequences of management decisions.

Keywords: digital technologies, social activity, digitalization of education, digital divide, information culture, the essence of domestic education, beneficiaries of digitalization, management of digitalization of education.


№ 12 (175) 2022

Страницы 436-437

РАХМАТУЛЛИНА Зугура Ягануровна
доктор философских наук, профессор, директор Института истории, языка и литературы Уфимского федерального исследовательского центра Российской Академии наук

КУТЛОВА Регина Рашитовна
аспирант Уфимского университета науки и технологий

ОТЕЧЕСТВЕННАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ВЫЗОВОВ

Внедрение цифровых технологий во все сферы социальной деятельности, изменяя их, приводит к возникновению ряда диалектических противоречий, таких как «цифровой разрыв», низкий уровень информационной культуры и риск изменения сущности отечественного образования, требующих, помимо философского осмысления, разработки практико- ориентированных моделей, эксплицирующих механизм функционирования сложных социальных систем в условиях цифровизации, детерминирующих перспективы их развития и позволяющих прогнозировать последствия принимаемых управленческих решений.

Ключевые слова: социальная деятельность, цифровые технологии, цифровизация образования, цифровой разрыв, информационная культура, сущность отечественного образования, бенефициары цифровизации, управление цифровизацией образования.

 231 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ