WORLDVIEW AS A SOCIOCULTURAL CODE: ON THE EXAMPLE OF THE BASHKIR ETHNOS
№ 7 (206) 2025
DOI 10.46320/2073-4506-2025-7-206-594-595
Pages 594-595
ITKULOVA Leysyan Akhmetovna
Ph.D. in philosophical sciences, professor, Acting Head of Philosophy and cultural studies sub-faculty of Higher School of Philosophy, Psychology and Sociology, Institute of Humanities and Social Sciences, Ufa University of Sciences and Technologies
WORLDVIEW AS A SOCIOCULTURAL CODE: ON THE EXAMPLE OF THE BASHKIR ETHNOS
The article is devoted to the study of worldview as a socio-cultural code of an ethnic community, with an emphasis on the Bashkir ethnic group. The author examines the traditional ideas of Bashkirs about the world, man, nature and society, analyzes the reflection of these ideas in language, folklore, rituals and the value system. In the context of ethnic culture, worldview acts as a system-forming core of the sociocultural code, which determines not only the internal integrity of an ethnic group, but also the features of its values, norms and stereotypes of behavior, as well as the specifics of models of perception of the world. The importance of the worldview for the formation of ethnic identity and intergenerational continuity is emphasized. It is concluded that it is necessary to preserve the socio-cultural code in the context of globalization and the transformation of the traditional way of life.
Keywords: worldview, socio-cultural code, Bashkir ethnic group, folklore, mentality, traditions, identity.
№ 7 (206) 2025
Страницы 594-595
ИТКУЛОВА Лэйсян Ахметовна
доктор философских наук, профессор кафедры философии и культурологии Высшей школы философии, психологии и социологии, Институт гуманитарных и социальных наук, Уфимский университет науки и технологий
МИРОВОЗЗРЕНИЕ КАК СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ КОД: НА ПРИМЕРЕ БАШКИРСКОГО ЭТНОСА
Статья посвящена исследованию мировоззрения как социокультурного кода этнической общности, с акцентом на башкирский этнос. Автор рассматривает традиционные представления башкир о мире, человеке, природе и обществе, анализирует отражение этих представлений в языке, фольклоре, обрядах и системе ценностей. В контексте этнической культуры мировоззрение выступает в качестве системообразующего ядра социокультурного кода, который определяет не только внутреннюю целостность этноса, но и особенности его ценностных установок, норм и стереотипов поведения, а также специфику моделей восприятия мира. Подчеркивается значимость мировоззрения для формирования этнической идентичности и межпоколенческой преемственности. Делается вывод о необходимости сохранения социокультурного кода в условиях глобализации и трансформации традиционного уклада жизни.
Ключевые слова: мировоззрение, социокультурный код, башкирский этнос, фольклор, ментальность, традиции, идентичность.
8 ВСЕГО, 4 СЕГОДНЯ