FAME AS A LEGAL CATEGORY
№ 12 (187) 2023
DOI 10.46320/2073-4506-2023-12-187-111-112
Pages 111-112
PROTOPOPOVA Tatyana Vitaljevna
Ph.D. in Law, associate professor of Theory and history of state and law sub-faculty of the Institute of Law of the Siberian Federal University
TARKOVA Irina Alexandrovna
student of the 3rd course of the direction «Jurisprudence» of the Institute of Law of the Siberian Federal University
FAME AS A LEGAL CATEGORY
The modern world possesses complex sociocultural aspects, including the concepts of popularity and fame. This article explores the legal aspects of fame in of the Russian Federation, highlighting its role in legal relations. The focus is on differentiating between popularity and fame, while also examining their interrelation through the prism of various explanatory dictionaries of the Russian language. Within the framework of cultural-philosophical sources, the moral and social aspects of popularity are discussed. Different authors approach this phenomenon from various perspectives, addressing questions of deserved fame, greatness, and moral foundations. In recent years, fame has become a separate subject of research; contemporary authors pay attention to its widespread recognition and prevalence among a large audience.
Keywords: fame, popularity, glory, recognition, legal category, legal regulation, welfare.
№ 12 (187) 2023
Страницы 111-112
ПРОТОПОПОВА Татьяна Витальевна
кандидат юридических наук, доцент кафедры теории и истории государства и права Юридического института Сибирского федерального университета
ТАРКОВА Ирина Александровна
студент 3 курса направления «Юриспруденция» Юридического института Сибирского федерального университета
ИЗВЕСТНОСТЬ КАК ПРАВОВАЯ КАТЕГОРИЯ
В данной статье исследуются правовые аспекты известности в Российской Федерации, выделяется ее роль в правовых отношениях. Делается акцент на различие между популярностью и известностью, а также рассматривается их взаимосвязь через призму различных толковых словарей русского языка. В рамках культурно-философских источников обсуждаются моральные и социальные аспекты популярности. Разные авторы подходят к этому явлению с разных точек зрения, включая вопросы о заслуженной славе, величии, и моральных основаниях. В последние годы известность стала отдельным предметом исследования, современные авторы уделяют внимание ее широкой известности и распространенности среди большой аудитории.
Ключевые слова: известность, популярность, слава, признание, правовая категория, правового регулирования, благо.
159 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ