GROUP IDENTITY AS A CONSTRUCT AND PROTOTYPE (BASED ON INTERNET COMMUNICATION MATERIALS)
№ 8 (171) 2022
DOI 10.46320/2073-4506-2022-8-171-516-519
Pages 516-519
OLESHKOVA Anna Mikhaylovna
Ph.D. in historical sciences, associate professor of Humanitarian and social economical sub-faculty of the Nizhny Tagil Social Pedagogical Institute (branch) of the Russian State Professional Pedagogical University
GROUP IDENTITY AS A CONSTRUCT AND PROTOTYPE (BASED ON INTERNET COMMUNICATION MATERIALS)
The concept of “identity” is considered from the standpoint of critical discourse analysis and cognitive approach. Identity is a synthesis of representation and constructionism (the influence of ideology), on the one hand, and sensory experience (bodily experience), on the other hand. The study of identity is conducted with two different aspects taken into account: in the first, the social component is considered as a dominant one (the theory of the Frankfurt school, Vodak, van Dyck), in the second, the emphasis is placed on physicality, understanding the body simultaneously as a physical structure that is a medium for cognitive processes, and a living phenomenological entity (Merleau-Ponty, Erickson, Lakoff, Roche). The prospects of methodological synthesis of critical studies of discourse and cognitive approach on the materials of Internet communication are presented. The importance of including modern empirical material in the field of philosophical analysis is indicated, since it is the latter that has the possibility of interdisciplinary synthesis of disciplines that historically arose later than philosophy itself: sociology, political science, cultural studies, psychology. It is also important to emphasize the need for scientific cooperation between philosophy and linguistics, taking into account the experience of linguistic analysis of discourse on examples of specific empirical material.
Keywords: identity, discourse, power, constructionism, critical discourse analysis, prototype, categories, embodied cognition, Internet commentary.
№ 8 (171) 2022
Страницы 516-519
ОЛЕШКОВА Анна Михайловна
кандидат исторических наук, доцент кафедры гуманитарных и социально-экономических наук Нижнетагильского государственного социально-педагогического института (филиала) Российского государственного профессионально-педагогического университета
ГРУППОВАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ КАК КОНСТРУКТ И ПРОТОТИП (НА МАТЕРИАЛАХ ИНТЕРНЕТ- КОММУНИКАЦИИ)
Концепт «идентичность» рассматривается с позиции критического дискурс-анализа и когнитивного подхода. Идентичность – синтез репрезентации и конструкционизма (влияние идеологии), с одной стороны, и чувственного опыта (телесного опыта), с другой стороны. Исследование идентичности предполагается в двух измерениях: в первом социальная составляющая рассматривается как довлеющая (теория Франкфуртской школы, Водак, ван Дейк), во втором – акцент сделан на телесности, понимание тела одновременно как физической структуры, являющейся средой для когнитивных процессов, и живой феноменологической сущностью (Мерло-Понти, Эриксон, Лакофф, Рош). Представлены перспективы методологического синтеза критических исследований дискурса и когнитивного подхода на материалах Интернет-коммуникации. Обозначена важность включения современного эмпирического материала в поле философского анализа, поскольку именно последний обладает возможностью междисциплинарного синтеза дисциплин, исторически возникших позднее самой философии: социология, политология, культурология, психология. Также важно отметить необходимость научной кооперации философии и лингвистики, учета опыта лингвистического анализа дискурса на примерах конкретного эмпирического материала.
Ключевые слова: идентичность, дискурс, власть, конструкционизм, критический дискурс-анализ, прототип, категории, воплощенное познание, Интернет-комментарий.
230 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ